07 September 2015

Travellingbie : Rinjani Lombok: Day 4 - PELAWANGAN > MENURUNI BUKIT PENYESALAN > POS 3 > POS 2 > SEMBALUN > SENARU

"Climbing is the lazy man's way to enlightenment. It forces you to pay attention, because if you don't, you won't succeed, which is minor — or you may get hurt, which is major. Instead of years of meditation, you have this activity that forces you to relax and monitor your breathing and tread that line between living and dying. When you climb, you always are confronted with the edge. Hey, if it was just like climbing a ladder, we all would have quit a long time ago." — Duncan Ferguson.

Macam dah malas nak perincikan perjalanan. Ape-apepun, itenary ringkas saya seperti di bawah ni:
830am - kami mulakan perjalanan pulang dari Pelawangan. Hingga ketemu lagi Pelawangan. InsyaAllah!. Perjalanan santai kerana menurun. Walaubagaimanapun, kene selalu berhati-hati dengan keadaan tanah yang berdebu dan kene jaga lutut. Biasa bila turun, kita akan lebih menggunakan lutut.
Porter kami yang kelakar. Menggunakan tongkat sebagai kayu selfie mengajuk antar kami yang suka sangat berselfie berwefie dengan GoPro mahupun telefon bimbit :))
Namun guide kami memberi tips agar menggunakan tumit kaki ketika turun dan gunakan otot peha agar tekanan pada lutut tidak terlalu kuat dan memberi kesan yg menyakitkan kepada lutut. Dari Pelawangan ke Bukit Penyesalan mengambil masa juga lebih kurang 2 jam menurun. Sepanjang perjalanan turun, kelihatan ramai pendaki yang mendaki bukit penyesalan, begitu juga porter-porter yang membawa barang-barang. Hampir setiap pendaki kami tegur dengan ucap selamat agar selamat dan berjaya sampai ke puncak. Ada juga yang tidak respon, mungkin kepenatan mendaki bukit yang menyesal berkali-kali itu. Barangkali juga mahu simpan tenaga untuk sampai ke Pelawangan.
Jam 1030am saya dan sebahagian yang lain sampai di Pos 3. Kami rehat sekejap sementara menunggu yg lain sampai. Guide sibuk mengeluarkan air dan makanan. Kami pula sibuk berwefie sehinggakan aksi selfie wefie kami diajuk oleh porter-porter semasa di campsite. Rasa-rasanya lah, grup kami yang paling banyak berhenti untuk bergambar dan ber-wefie. Grup pendaki-pendaki lain kelihatan seriuss sepanjang pendakian dan penurunan. :))

Selesai merehatkan diri dan melepaskan lelah, jam 1100am kami meneruskan perjalanan turun ke Pos 2. Perjalanan turun agak santai dan berangin, nyaman dan saujana mata memandang. Sesekali kelihatan seperti Bukit Broga... :))
Jam 1215pm - kami sampai ke Pos 2. Ramai nya manusia bernama pendaki di Pos 2. Kami dimaklumkan hari minggu memang ramai yang mendako Rinjani. Pos 2 seumpama pasar minggu dengan keramaian yang dipenuhi pendaki. Tiba di khemah, porter-porter ada yang sibuk memasak untuk makan tengahari. Menu makan tengahari pun sedap banget. Saya request spesel menu - mee goreng sedap...ahaaaa. Nasib baik ade stok :)). Sebelum makanan siap, solat dulu memandangkan perjalanan masih lagi jauh. Selepas itu, barulah makan dengan sekenyangnya. Alhamdulillah.

Jam 2pm - perjalanan kami diteruskan dengan menuruni savannah Pos 2 sehinggalah ke Kampung Sembalun. Seorang kawan kami masih di belakang dan di Pos 2 nanti, moto speda akan mengambil beliau sehingga ke Sembalun.

Jam 400pm - kami sampai di Kampung Sembalun. Rehat sebentar sementara menunggu yang lain tiba. Sambil berehat-rehat, kami dihidangkan dengan strawberri manis banget dan buah lemon...aduhaiiii...sungguh pekerti mereka dengan tetamu. Terharu kami!
Jam 430pm - setelah 6 orang kami selamat tiba, kami menaiki lori pickup ke rumah salah seorang porter untuk berehat, menunggu beg dan menunggu seorang dari team kami

Jam 715pm - selepas seorang team kami sampai dan porter-porter sampai dengan beg-beg kami, acara mengucapkan selamat tinggal kepada seluruh team porter dan guide diteruskan. Saya merasakan mereka ini merupakan team porter dan guide yang terbaik yang pernah saya alami. Perkhidmatan super duper bagus, masakan enak2 dan kesabaran mereka cukup tinggi. Gaji mereka sehari membawa barang-barang hanyalah Rp200k dengan muatan maksima 30kg. Kenangan bersama mereka ini Badang Rinjani tidak akan dilupakan. Nama-nama porter dan guide seperti Rio, Jarjit, Dayat, Zen, Rio junior, Meng dan lain-lain akan bersemadi dalam ingatan.

Setelah mengucapkan selamat, InsyaAllah berjumpa lagi nanti, kami meneruskan perjalanan ke Senaru dan bermalam di sana.

Asal rancangannya adalah turun dari Pelawangan ke Tasik Anak Segara ke Senaru. Namun, Allah swt lebih 'arif dan tahu keupayaan kami. Perjalanan dari Sembalun ke Senaru dengan lori pickup membuatkan hampir ke semua kami mabuk angin. Dengan jalan yang bengkang bengkok, angin malam yang menderu, membuatkan kami muntah angin setibanya di Homestay Sinar Rinjani Senaru. Pengalaman...pengalaman...lama betul tak naik pickup!

Jam 830pm - kami sampai di Homestay Sinar Rinjani Senaru utk bermalam dan merehatkan diri semalam. Bilik 06 - besar dan selesa! Alhamdulillah.

930am - kami makan malam, menghubungkan diri dengan internet, menghubungkan diri setelah beberapa hari putus hubungan dan seterusnya rehat untuk aktiviti keesokan harinya.

Alhamdulillah, tiada yang cedera teruk sepanjang ekspedisi pendakian. Alhamdulillah! Praise only be to Allah swt alone!

"Climb the mountains and get their good tidings. Nature's peace will flow into you as the sunshine flows into trees. The winds will blow their own freshness into you, and the storms teir energy, while cares will drop off like autumn leaves." — John Muir about Yosemite.