Thursday, July 9, 2015

Ramadhan Journey Day 22

Surah Al-Isra' Ayat 78-82: Petunjuk-petunjuk Allah Subhaanahu wa Ta'aala dalam menjaga shalat dan menghadapkan diri kepada Allah dengan berdoa kepada-Nya, keutamaan Al Qur’an dan pertolongan Allah Subhaanahu wa Ta'aala kepada golongan yang berada di atas kebenaran.

أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا (٧٨) وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا (٧٩) وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا  نَصِيرًا  (٨٠) وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا  (٨١) وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلا خَسَارًا (٨٢

Allah swt berfirman di dalam Surah Al Isra Ayat 78-82 yang bermaksud:

78. Laksanakanlah solat sejak matahari tergelincir sampai gelapnya malam dan (laksanakan pula solat) Subuh. Sungguh, solat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

[Perintah Allah swt untuk melaksanakan solat fardhu 5 waktu. Aqimissolaah = dirikanlah solat merupakan ayat perintah.

Kepentingan solat subuh dalam kehidupan kita. Solat subuh merupakan solat yang pertama sekali di dalam solat 5 waktu. Waktu subuh sangat penting bagi seorang muslim menjalani kehidupan  seharian dengan optimum. Solat subuh disaksikan  oleh malaikat. Waktu solat subuh sebanyak 2 rakaat, seboleh-bolehnya panjangkan bacaan di dalam solat dan panjangkan bacaan wirid dan doa kita. Bangun waktu subuh atau sebelumnya merupakan waktu-waktu yang sangat baik untuk kesihatan kita, apatah lagi untuk keberkatan hidup kita seharian sebagai hamba Allah swt. Pendapat saya yang jahil ini, kesan dari bangun subuh dan solat subuh amat besar di dalam kehidupan kita seharian. Waktu ini, Allah swt bukakan pintu rezeki seluas-luasnya, waktu yang mustajab untuk kita memanjatkan doa-doa memohon kepada Allah swt. Mandi sebelum subuh atau sebelum matahari terbit juga bagus untuk kesihatan dan banyak lagi kebaikan bangun subuh yang kita akan rasai, insyaAllah.]

79. Dan pada sebagian malam, lakukanlah solat tahajud (sebagai suatu ibadah) tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke tempat yang terpuji.

80. Dan katakanlah (Muhammad), "Ya Tuhanku, masukkan aku ke tempat masuk yang benar dan keluarkan (pula) aku ke tempat keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang dapat menolong(ku).

81. Dan Katakanlah, "Kebenaran telah datang dan yang batil telah lenyap.” Sungguh, yang batil itu pasti lenyap.

82. Dan Kami turunkan dari Al Quran (sesuatu) yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman, sedangkan bagi orang yang zalim (Al Quran itu) hanya akan menambah kerugian.

Boleh baca lebih lanjut di dalam Tafsir Ibnu Katsir :)
Allahu Ta'ala A'lam
Semoga Allah redhan kita sebagai hamba-Nya. Aameen.

Post a Comment