Thursday, April 30, 2015

Ekspresi : Buat Baik di Balas Baik - Alhamdulillah

Buat baik, insyaAllah Allah akan balas baik, manusia belum tentu lagi akan membalasnya dengan baik. Kadang-kadang ada manusia layaknya seperti binatang, dibuat baik..dibalas pula dengan kejahatan. Sebab itulah, setiap perkara yang kita rasa kita dah buat baik kepada manusia, hatta binatang sekalipun, serahkan balasan tersebut kepada Allah SWT. Pergantungan sepenuhnya kepada Allah SWT lah yang perlu kita tingkatkan untuk mengelakkan kita berasa kecewa dengan manusia.

Cerita pagi semalam bukanlah untuk menunjuk-nunjuk bahawa saya ini baik. I am too far from good. But i try hard to be good to others:

Pagi yang indah...
Dalam perjalanan hendak ke seminar, di kawasan perumahan mewah berbukit bukau, kelihatan seorang aunty berdiri di tepian jalan, melambai2.
"Aunty ni nak tahan teksi kat belakang ke???" Tapi tengok dari cermin, takde pulak teksi. Saya pun berhentikan kereta bertanyakan destinasi dia.
Perlahan-lahan dia menuju ke kereta sambil berkata, "boleh tumpang ka, sampai esso. Susah mau dapat teksi ooo..."
Kesian pulak tengok, sambil menyahkunci kereta dan membenarkannya masuk.
Me - "Aunty mau pegi mana ni?"
"Saya mau ke esso...susah mau dpt teksi sini. Dah lama berdiri tunggu teksi"
Me - errr...mana ade Esso dah dekat bawah tu. Petron ade la. saya tgk aunty ni dah nampak tua sangat...dalam hati saya berkata-kata, mana anak2 dia tak hantar dia. "Biasa kalau aunty keluar anak2 tak.hantar ke?"
"Mereka kerja lo..awal2 pagi sudah pergi kerja"
Me - "ooo....tengok aunty sihat lagi ho,masih boleh jalan-jalan sorang-sorang"
"Saya sudah umur 80 lebih. Sudah tua lorr"
Me - hahhh...80 lebih tahun masih boleh turun naik teksi, naik bas nih...kagummm : )) "Nanti saya turunkan aunty dekat Cheras Sentral ya. Banyak sikit teksi atau bas. Aunty mau pegi mana sebenarnya ni?" Takut jugak saya kalau-kalau aunty ni lari dari rumah :))
"Saya mau jumpa kawan-kawan...ok, turun sini ya." Sambil dia menunjukkan tempat menunggu bas dan teksi di hadapan Cheras Sentral.
Me - "ok aunty. Sudah sampai. Hati-hati tau."
"Tq tq aaaa". Sambil dia keluar dari kereta dan berjalan perlahan serta membuka payung yang ada di tangannya.
Me - "haiii laaa...mana la aunty ni nak pegi". Hati saya masih digaru-garu lagi sampai sekarang. Semoga dia selamat sampai ke destinasi yang dituju. smile emoticon
"Life is mostly froth and bubble,
Two things stand like stone,
Kindness in another's trouble,
Courage in your own."~Adam Lindsay Gordon

Setiba di tempat seminar agak lewat sedikit memandangkan laluan yang ditempuhi sememangnya sesak sepanjang masa tidak kira waktu pejabat atau waktu luar pejabat. Daftar untuk seminar dan bermulalah sesi mendengar dan menganalisa teknologi yang disampaikan. Terasa lambat masa berlalu. Seminar sehingga ke petang menyebabkan otak saya menjadi hyper aktif. Dalam masa yang sama, terus melakukan tugasan pejabat dari luar. Otak terus bekerja di luar kawasan...penat tapi dah biasa. Tidak terfikir untuk berhenti bekerja lagi buat masa ini :))

Sesi tengahari ditangguhkan dengan cabutan bertuah. 3 nama dari Kad panggilan yang berada di dalam balang kaca dipanggil satu persatu. Hmmm...memang tiada harapan la dapat lucky draw ni, dan selalunya saya memang tidak bertuah bila ada sesi lucky draw nie. :))

Sesi petang, dimulakan dengan lebih teknikal. Ada juga yang mengambil kesempatan untuk balik dan tidak berada semula di dalam dewan. Di akhir sesi, satu lagi cabutan bertuah diadakan. 3 cabutan bertuah berupa iPhone, iPad dan Macbook diberikan untuk sesi petang ini. hmmm...yang ni lagi la tak dapat :))

Sedang saya ralit membuat kerja pejabat, tiba-tiba seperti nama saya dipanggil. errrr....betul ke nie? :)) Yup...nama saya dipanggil untuk menerima iPad Air. ahaaaa...terkejut betul saya. Alhamdulillah. Sampai jugak rezeki saya. Saya panjatkan dalam Dhuha untuk mendapatkan apa yang saya belum ada lagi setelah sekian lama ternyata maqbul buat kali ini, Alhamdulillah 'ala kulli haal. Mudah-mudahan Allah SWT perkenankan jua doa-doa saya yang lain :)
Malamnya, tidur dengan hati yang banyak bunga. Walaupun secara fizikalnya dan nyatanya, saya bukanlah peminat Apple, namun sesuatu yang baru mungkin perlu juga dipelajari dan dijelajahi dan ianya boleh digunakan untuk menambahkan pengetahuan di dalam dan membantu pengguna-pengguna yang menggunakan produk Apple untuk "troubleshooting".

Alhamdulillah di atas rezeki yang tidak disangka-sangka.
Mudah-mudahan rezeki ini tidak menjadi Istidraj buat saya. 

اَللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ عَمَلٍ يُخْزِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ صَاحِبٍ يُؤْدِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ أَمَلٍ يُلْهِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ فَقْرِيُنْسِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ غِنًى يُطْغِينِي.

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap perbuatan yang menjatuhkan nama baiknya. Dan aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap teman yang menganggapnya begitu. Dan aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap cita-cita yang menjadikan lupa daratan. Dan aku berlindung dengan Engkau dan tiap-tiap kekurangan yang menggelapkan mata dan aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap kemewahan yang lupa pada keadilan.

Treat everyone with politeness, even those who are rude to you — not because they are nice, but because you are. ~Author Unknown
Post a Comment