16 March 2015

Ekspresi : Peribahasa seperti "mendapat pisang terkopek"

Hari ini saya belajar beberapa peribahasa yang bersangkut paut dengan keuntungan atau kesenangan tanpa bersusah payah.

Teringat pula dengan beberapa insiden dari minggu lepas sehinggalah ke hari ini. Ada yang:

  1. seperti "mendapat pisang terkopek";
  2. "seperti rusa dijumpai tiada dikejar";
  3. "seperti kura-kura kakinya tiada basah"; dan
  4. "seperti mendapat tebu rebah".
Ke semuanya bermaksud, "mendapat keuntungan dengan tidak bersusah payah". 
Ada yang setahun berkhidmat, jadi feveret boss dan mendapat APC tahun yang sama. Ada yang bekerja bertahun-tahun, dedikasi, tetapi disebabkan bukan feveret boss, jadilah seperti pekerja biasa. Bila bekerja tidak dipandang, bila tiada di marah-marah kerana tiada di pejabat. Begitulah alam nya pekerjaan. Bagi yang licik di dalam manipulasi politik kerja, untunglah mereka kerana pandai mengampu dan melayan kerenah boss. Bagi yang bekerja tulus dan lurus, tidak reti pun hendak mengampu atau melayan kerenah boss, jadilah mereka pekerja biasa-biasa.

Saya perhati dan saya ambil pengajaran, politik di pejabat memang sesuatu yang saya cuba jauhkan, lebih-lebih lagi dalam mengampu boss, melayan kerenah boss untuk mengambil hati beliau dan sebagainya. Sekiranya tidak betul, saya tegur secara ilmiah, kekadang dengan gurauan sindiran halus agar mereka mengerti pangkat tidak perlulah dimegah-megahkan dan disalahguna. Sekiranya tiada apa yang boleh saya lakukan untuk melakukan perubahan, "back-off" dan buatlah kerja masing-masing. Saya hanya buat kerja saya dan yang berkaitan untuk melancarkan operasi jabatan. Asalkan tidak mengganggu operasi kerja seharian, boss yang teruk macamana pun dan tidak mesra pekerja, tidak akan cuba mengambil tahu kebajikan pekerja di bawah lebih-lebih lagi yang paling bawah. Datangnya ke pejabat, tiada "walking management", hanya duduk di bilik yang besar dan menunggu pekerja datang kepada mereka. Ada juga bos-bos ditegur oleh big bos agar tidak terlalu mesra dengan pekerja bawahan. Hasilnya, saya hanya masuk ke bilik boss besar apabila dipanggil dan bila ada masalah yang memang tidak boleh diselesaikan atau saya buntu dalam menyelesaikan isu2 dan masalah, saya hanya jumpa boss kecil, selebihnya saya uruskan dan selesaikan sendiri. Saya rindukan big boss yang dahulu, yang sering melakukan "walking management" dan bertanyakan, bersembang dengan pekerja-pekerja bawahan seperti kami. Immediate boss pun dah berpindah sejak jumaat yang lepas. Beliau juga sering melakukan "walking management" dan pintu pejabatnya sering terbuka menerima kehadiran dan kedatangan anak-anak buah ke pejabat. 

Peringatan jugalah untuk diri sendiri, jangan terlalu ghairah untuk mengejar pangkat dan jawatan sekiranya kita belum bersedia untuk tunduk merendah diri. Semakin berisi dan semakin besar pangkat tersebut, wajiblah bagi kita untuk semakin merendah diri dan sedar bahawa tanggungjawab semakin besar untuk dipikul bukan hanya bermegah-megah dengan pangkat yang tinggi dan gaji yang besar dan bukan juga menjadi seperti lalang yang makin tinggi makin menegak sombong dan bangga diri.

"While every leader can be a boss, not every boss is a leader"
"Leaders establish equal relationships and work as a team"

“Leadership is solving problems. The day soldiers stop bringing you their problems is the day you have stopped leading them. They have either lost confidence that you can help or concluded you do not care. Either case is a failure of leadership.” ~ Colin Powell

No comments: