28 November 2014

Ibrah hari ini - Ujian tanpa persediaan

“To be better equipped for the tests that the year will bring — read a textbook. To prepare for the tests that life will bring — read a book.” ~― Mokokoma Mokhonoana

"Exam...please be nice"...harapan demi harapan mula disemai sebelum peperiksaan lagi. Dan dalam masa yang sama, saya tidak berkesempatan untuk membelek-belek nota dengan lebih lama. Siang harinya dikejar bebanan yang tidak berkesudahan, bila malamnya kesakitan mula melanda. Akhirnya nota-nota "online" tersadai di depan mata.

Anda rasa anda akan lulus ke sekiranya tidak membaca buku berkaitan dengan peperiksaan anda? Hanya orang yang hilang akal sahaja yang sentiasa berharap agar keajaiban berlaku terhadap sesuatu yang dia tidak usahakan.

Begitu jugalah kesahnya untuk hari ini. Hari ini, saya belajar sesuatu walaupun saya dah tahu. Kejayaan tidak akan tercapai tanpa sebarang usaha. Anda tidak akan kenyang sekiranya tiada usaha anda untuk menyuapkan makanan di dalam mulut anda. Kalaupun orang lain yang menyuapkan makanan tersebut, anda tidak akan kenyang sekiranya anda sendiri tidak berusaha untuk mengunyah makanan yang telah dimasukkan ke dalam mulut anda oleh orang lain.

Saya mengimpikan kejayaan lulus hari ini, yang memang saya dah tahu mustahil. Apatah lagi subjek tersebut belum pernah saya alami sendiri secara praktikal dan teori. Saya hanya tahu "surface" sahaja. Bagaimanalah mahu lulus sekiranya pengetahuan yang ada sangat sedikit. Natijahnya, kedua-dua peperiksaan tersebut mengalami kegagalan. Terpaksa la nanti ambil semula ujian tersebut. Nasib baik kali ini, voucher exam diberi percuma oleh Microsoft!

Lagi satu penyakit kita adalah.....
Bila diberi sesuatu yang PERCUMA, kita selalunya tidak menghargai kepercumaan itu. Nilai ujian ini adalah RM332.00 bagi 1 ujian. Kalau 2 ujian dah berjumlah RM664.00 dan saya boleh membeli sebentuk cincin untuk diri saya. Begitulah kita, benda-benda free yang kita dapat selalu kita ambil remeh. Kadang-kadang orang bagi sesuatu yang FREE adalah sebagai tanda ingatan terhadap diri kita dan selalu juga kita tidak hargainya. Terkena lagi pada diri saya! Saya jarang menerima sesuatu yang percuma. Kalau percuma pun, contohnya suatu ketika dahulu saya menerima voucher RM200 dari Airasia secara percuma pun dah rasa seperti hendak melompat-lompat dan saya terus gunakan untuk membeli tiket yang lain. Lain pula dengan voucher percuma ini, sepatutnya saya gunakan dengan sebaik-baiknya, ulangkaji, buat praktikal dan sebagainya. Hadiah percuma yang mahal yang saya tidak hargai ini merupakan satu kerugian bagi diri saya. Entah bila lagi saya nak dapatkan nilai percuma yang tinggi seperti ini....

hmmm...Lain kali nampaknya kene buat persediaan dan buat ulangkaji dan praktikal. Markah sangat-sangatlah tidak memberangsangkan dan banyak yang perlu diperbaiki selepas ini. Kalau nak berjaya kene rajin, study smart dan jangan sekali-kali memngharapkan magik!

Peringatan buat diri sendiri jua!

Walaubagaimanapun, saya belajar banyak juga hari ini:
  1. Lokasi ujian di Amcorp Mall adalah sangat-sangat tidak sesuai bagi yang membawa kenderaan kerana caj tempat letak kereta yang mahal;
  2. Lebih baik naik LRT terus ke Amcorp Mall;
  3. Terpaksa menunggu di A&W sebelum ujian petang bermula;
  4. Solat zohor pula di Hotel Shah Village, nasib baikla ade. Walaupun begitu, di dalam Amcorp Mall sendiri ada surau, cumanya saya perlu topup duit parking  berdekatan dengan Hotel Shah Village untuk mengelakkan dari disaman;
  5. Dari rumah ke Amcorp Mall melalui Federal Highway, kesesakan luar biasa;
  6. Balik jam 5pm selepas habis sesi ujian ke-2 juga terpaksa menempuh kesesakan luar biasa. Kene bersabar sentiasa;
  7. Walaupun saya cuti exam, kerja pejabat terpaksa juga dibuat. Life goes on...bila mati ja baru lah ada orang lain yang akan menggantikan kerja kita.

No comments: