27 November 2014

Bacaan: Pesanan Untuk Hari Yang Malang

Kehidupan ini bukanlah sentiasa berada di dalam keadaan yang menyenangkan, menggembirakan dan mententeramkan. Begitu jugalah situasinya dengan kewangan kita.

Tuan Azizi berkongsi hasil tulisan Mihaly Czikszentmihaly di dalam bukunya bertajuk Flow:
"Tetapi ada masanya perasaan seseorang yang berasa selamat di dalam dakapan dunia akan menjadi satu bahaya kepadanya. Rasa percaya yang tidak realistik, dalam mitos kebudayaan, boleh membawa kepada satu perasaan kekecewaan yang melampau apabila mereka gagal. Ini akan berlaku apabila sesuatu budaya berjaya mengawal kuasa alam untuk sementara waktu. Pada waktu itu, adalah logik untuk mempercayai bahawa mereka adalah insan yang dipilih dan tidak perlu berasa takut dengan apa-apa cabaran dunia.  Empayar Rom tiba di saat ini dan jatuh setelah bertahun-tahun menguasai Mediterranean. Maharaja China yakin yang mereka amat berkuasa sehinggalah dikalahkan oleh orang Mongol dan begitu juga pendapat orang Aztec sebelum ketibaan orang Sepanyol".

Kadang-kadang krisis kewangan berlaku bukan disebabkan oleh kita sebagai individu. Ianya berlaku disebabkan oleh beberapa faktor:

  1. Krisis kewangan dunia - keruntuhan sistem kewangan merupakan ancaman yang tidak berdaftar. Kita tidak mendapat ancaman tersebut semerta. Namun, kita perlu peka terhadap signal-signal yang diberikan kepada dunia mengenai ancaman tersebut dan itulah masanya kita membuat jangkaan dan penilaian serta tindakan seterusnya. Walaubagaimanapun, kebanyakan dari kita beranggapan bahawa kesan krisis kewangan dunia tidak begitu mendalam kepada kita dan kita masih boleh tersenyum sekiranya berlaku krisis tersebut kerana kita ada kerajaan yang akan menguruskan semuanya. Ingatlah mengenai krisis tahun 1998 yang membawa kesan besar kepada negara sehinggalah hari ini. Percayalah! hidup akan berbeza sekiranya berlaku keruntuhan sistem. Bukan hanya saham, tetapi perbankan, bon, unit amanah, mata wang dan yang jelasnya derivatif-keseluruhannya akan terjejas;
  2. Kejatuhan pemerintahan dunia / keadaan politik dunia yang tidak stabil -  kerajaan Amerika percaya bahawa mereka merupakan pemerintah dunia dan akan memerintah sampai bila-bila. Lihat kembali sejarah kejatuhan Amerika yang menyebabkan "The Great Depression" suatu masa dahulu. Ianya tidak mustahil akan berlaku lagi pada masa terdekat ataupun masa-masa akan datang.
  3. Kebarangkalian dollar US akan runtuh - Dolar US merupakan mata wang rizab dunia. Ini bermaksud hampir semua dagangan dunia dijalankan menggunakan dolar. Perdagangan di antara 2 negara asing juga menggunakan dolar. Kebergantungan kepada dolar ini sebenarnya amat menakutkan. Dolar pernah mengalami kejatuhan yang teruk sehingga menyebabkan berlakunya The Great Depression dalam sekitar tahun 1930-an. 
  4. Hutang besar negara-negara utama - Morgan Stanley telah menerbitkan laporan dalam tahun 2009 menunjukkan 7 daripada 10 buah negara ekonomi terbesar mempunyai tahap hutang yang besar. Belum lagi menunjukkan laporan dalam tahun 2013, mengenai prestasi hutang-hutang negara ekonomi terbesar ini dan ianya mungkin akan menakutkan!
Di dalam laporan World Economics Situation and Prospect 2014, melaporkan kadar pengangguran di Malaysia dianggarkan di bawah 3%. Walaubagaimanapun, situasi yang saya lihat sekarang ini, mengenai kebanjiran pekerja asing yang menjadikan Malaysia sebagai lubuk emas dan berlian mereka boleh dianggap menakutkan. Dan dalam masa yang sama, rakyat mengeluh tidak mendapat pekerjaan yang sesuai dan setara. Sama ada, rakyat Malaysia memilih kerja dan tidak kreatif di dalam kelangsungan hidup masing-masing atau majikan lebih suka mengambil pekerja asing yang murah dan lebih rajin bekerja, tidak lah saya ketahui.

Apa yang perlu kita lakukan untuk melindungi diri kita dan keluarga kita sekiranya berlaku krisis kewangan  di masa hadapan???? - bersambung...

No comments: