Saturday, July 12, 2014

Refleksi Ramadhan hari 14 - Perbanyakkanlah sadaqah

Ramadhan kita sudah menghampiri separuh bulan. InsyaAllah selepas 15 hari berpuasa, kita akan lebih merasakan bahawa masa itu amat cepat sekali. Juzuk-juzuk di dalam Al-Quran masih belum habis lagi dan terasa masa amat mencemburui kita.

Salah satu cara untuk menambahkan amal ibadah kita di bulan Ramadhan ini adalah dengan bersadaqah.

Saranan saya untuk wanita -Perbanyakkan Sadaqah. Memandangkan kita mempunyai had-had masa tertentu untuk beribadah di masjid atau ibadah2 lain, maka...perbanyakkanlah bersadaqah.

Dari Jabir bin Abdullah bahwa Nabi Muhammad shalallahu ‘alaihi wasallam memberikan peringatan kepada para wanita, dalam sabdanya, “Perbanyaklah bersedeqah sebab sebahagian besar kalian adalah sebagai kayu bakar api neraka”. [Shahih Muslim: no: 885]

Sadaqah yang paling baik adalah sadaqah yang tetap mengalir walaupun setelah kita meninggal dunia dan meninggalkan alam fana ini. Dengan tidak membiarkan tangan kiri kita mengetahui apa yang kita sadaqahkan, InsyaAllah, dengan izin Allah swt jua, sadaqah kita itu diterima dan berpanjangan dan dapat menolong kita dari dihumbankan ke dalam api neraka.

Allahhul Musta'aan
(kredit gambar: Fattibouni Malaysia FB)
Post a Comment