Tuesday, July 9, 2013

Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan

Allah berkata; 'Puasa itu untukKu, maka Aku sendiri yang akan menentukan pahalanya. Ia (yakni orang yang berpuasa itu) meninggalkan syahwatnya dan makanannya dengan sebabKu'. Bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan; kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya nanti. Sesungguhnya bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi". (Riwayat Muslim)

Selamat menunaikan ibadah di bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Semoga ibadah puasa kita diterima Allah swt dan menjadi pelindung serta penyejuk kita di Padang Mahsyar nanti. 

Maka bergembiralah kita bila tibanya Ramadhan, kerna setiap kebaikan yang kita kerjakan akan berlipat ganda pahalanya. Setiap perbuatan kita itu, dikira ibadah samada kita tidur, berjalan, makan apatah lagi bersilaturrahim. Kegembiraan kita berganda-ganda kerna kegembiraan kita ketika berbuka dan kegembiraan kita ketika bertemu Allah di dalam setiap solat kita. Makanya, berlumba-lumbalah kita untuk mengaut sebanyak mungkin keuntungan pada Ramadhan kali ini. Andai kita tahu, ini merupakan Ramadhan yang terakhir, semestinya kita akan melakukan yang terbaik sekali untuk dibawa ke sana dan dipersembahkan kepadaNya.

Ahlan wa Sahlan Ya Ramadhan yang senantiasa kami rindui
Kedatangan mu kami sambut dengan tangan yang mendepa-depa
Kehadiran mu kami nantikan dengan penuh debar dan gembira
Rindu kami pada mu Ya Ramadhan umpama arjuna yang bercinta
Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan, Ahlan wa Sahlan :)
Post a Comment