02 September 2012

Muhasabah Diri: Positif atau Negatif Minda?

Mufti Ismail Menk @muftimenk
"No matter how good a message is, a negative mind will only draw negative conclusions from it, failing to see anything positive."
Saya mengambil kata-kata Mufti Ismail Menk untuk saya relfek kepada diri dan muhasabah diri sendiri. Kata-kata tersebut adakalanya mengenai diri saya sendiri. Bagaimana sebuah mesej yang baik, bila saya mempunyai pandangan negatif terhadap seseorang itu, makanya mesej yang baik itu secara tidak langsung menjadi mesej yang negatif.

"Saya percaya kita boleh buat kerja dengan lebih baik lagi dan mengikut jadual"
Kalau kita tidak menyukai orang yang berkata, dalam hati kita mungkin akan berkata-kata:
"Macam la bagus sangat cakap macam tu. Dia sendiri pun selalu buat keje lambat sampai kene kejar"
Kalau kita mengambil positif mesej tersebut, lain pula respon kita:
"Ya betul tu, kene kerja lebih bijak untuk menyelesaikan tugas tersebut.Hujung tahun nanti KPI cantek la coz semua kerja siap 100%"

Makanya, segalanya bergantung kepada kita sendiri. Bila kita negatif, walaupun kata-kata tersebut amat positif, ianya akan dilihat negatif dan disalah pandang. Namun, bila kita positif atau berusaha untuk positif, walaupun kata-kata terebut amat negatif, ianya akan kita cuba pandang positif dan kita ambil pengajaran dari kata-kata tersebut.

"Being positive or negative are habits of thoughts that have a very strong influence on life.
Positive and negative are directions. Which direction do you choose?"


Wallahu Ta'ala A'lam

No comments: