06 July 2012

Sadaqah - Haq orang lain yang ada pada kita

Bila saya melihat kubah surau ini, saya teringatkan kubah Masjid Nabawi. Surau ini dibina atas sumbangan penduduk-penduduk di taman saya.Mungkin juga sumbangan kami masih belum mencukupi untuk membolehkan surau ini disiapkan sebelum Ramadhan. Saya mendapat berita dari AJK Penduduk bahawa surau ini akan sedaya upaya disiapkan sebelum 10 hari terakhir Ramadhan. Mudah-mudahan usaha mereka yang bekerja keras memastikan surau ini yang dibina di atas tanah wakaf ini akan mendapat ganjaran sebesar-besar ganjaran dari ALLAH SWT, begitu jua yang menyumbang secara rahsia, kecil-kecilan, sumbangan dalam bentuk apa sahaja untuk keperluan surau ini akan jua diberi ganjaran yang besar. Aaameeen.

Bagi yang ingin menyumbang, bolehlah emel kepada saya (bieeyah@gmail.com).

"Katakanlah kepada hamba2 Ku yang beriman, 'hendaklah mereka mendirikan solat, menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi ataupun terang-terangan sebelum datang hari (kiamat) yang pada hari itu tiada jual beli dan persahabatan". (Surah Ibrahim:31)

Bersedekah lah kerana di dalam harta kita atau wang yang kita perolehi dari usaha kita itu terdapat jua haq orang lain.

Rasulullah saw. Bersabda yang bermaksud:
"Tidak akan dikurangi harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambahkan dengan kemuliaan. Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredhaan Allah melainkan akan diangkatkan darjatnya".(Riwayat Muslim)

ALLAHU TA'ALA A'LAM.

No comments: