25 July 2012

Ramadhan Reflections - Day 5

Kelebihan Tamar/Kurma


Berbuka Puasa, saya percaya hampir semua orang yang berpuasa akan berasa seronok ketika hendak berbuka puasa. Lalu bagaimana cara kita berbuka puasa? Adakah kita berbuka puasa dengan kurma/tamar atau kita berbuka puasa dengan makanan kegemaran kita? Dan...adakah selepas berbuka puasa itu kesegaran tubuh badan kita akan seperti sedia kala? Segalanya terpulang kepada cara bagaimana kita berbuka... :-)


Bersahur dengan memakan kurma adalah sebahagian daripada sunnah Nabi.
Abu Hurairah ra berkata, “Sabda Rasulullah SAW: Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma.” -HR Ibnu Hibban & Baihaqi

Di dalam buku di bawah ini, yang bertajuk "Puasa - Hukum dan Hikmah Menurut Islan dan Fakta Sains Moden" membincangkan mengenai hukum dan hikmat puasa, begitu juga kelebihan berbuka dengan tamar/kurma.
Sabda Rasulullah saw bermaksud:
“Apabila seseorang dari kalangan kamu berbuka, maka hendaklah dia berbuka dengan tamar. Jika dia tidak ada, maka hendaklah dia berbuka dengan air kerana ia adalah penyuci.” (Diriwayatkan oleh Abu Daud, kitab Puasa, nombor 2355 dan At-Tirmizi, kitab Sedekah, nombor 658)

Timbul persoalan di sini….
mengapa perlu tamar sebagai santapan pertama ketika berbuka puasa? Jawapannya ada pada buku “Puasa, Hikmah dan Hukum menurut Islam dan Perspektif Sains Moden” karangan Syeikh Abdul Majid al-Zindani. Saya petik sedikit dari buku tersebut.

Dalam muka surat 32 ada dinyatakan rahsia berbuka puasa dengan tamar. Ianya berbunyi:

“Tamar dikira makanan yang paling kaya dengan gula glukosa. Oleh itu, ia dikira sebagai makanan terbaik yang dibekalkan kepada tubuh pada ketika itu. Ia mengandungi kadar nisbah gula yang tinggi yang berkitar di antara 75-87% iaitu 55% glukosa dan fruktosa sebanyak 45%. Fruktosa akan bertukar kepada glukosa dengan kecepatan yang tinggi dan ia akan diserap secara langsung melalui sistem penghadaman bagi melegakan kehausan tubuh.Begitu juga vitamin-vitamin yang terkandung dalam tamar. Kesemuanya mempunyai peranan yang aktif terhadap proses pembentukan makanan dan ia juga mempunyai kesan penenang terhadap saraf-saraf.”

Peringatan jua untuk diri saya, agar memulakan sahur dengan tamar dan memulakan berbuka puasa jua dengan tamar kerna ianya merupakan sunnah Nabi saw.

ALLAHU TA'ALA A'LAM

No comments: