01 May 2012

One Step Ahead...

Saya berpandangan secara peribadinya kita tidak pernah terlewat di dalam melakukan sebarang bentuk kebaikan samada untuk diri sendiri atau orang lain atau untuk ummah. Selagi mata kita tidak terpejam dan hembusan nafas kita tidak berhenti, berusahalah untuk membuat kebaikan.

Hari ini, saya membuat keputusan untuk melangkah setapak ke hadapan di dalam menguruskan kewangan. Hakikatnya, saya memang agak lambat di dalam membuat keputusan yang melibatkan duit sendiri, berfikir lama dan membuat kajian demi kajian sehingga kadang-kadang terlepas peluang baik di dalam menambahkan pelaburan dan menjana kewangan. Saya bukanlah seoarang yang kaya raya...kerna itu saya melihat duit yang dikeluarkan untuk pelaburan walaupun hanya beratus ringgit atau hanya seribu, ianya cukup besar untuk dilepaskan walaupun saya mengetahui bahawa RM tersebut jika dilaburkan di tempat yang sepatutnya, akan menambahkan nilai RM tersebut sekaligus menambahkan peluang untuk meningkatkan amal.


Mudah-mudahan dengan keputusan ini, amal ma'ruf nahi munkar juga akan bertambah, saham akhirat juga semakin bertambah dan mudah-mudahan juga timbangan di padang mahsyar nanti lebih berat ke kanan...InsyaAllah.
Hari ini saya belajar melepaskan sesuatu yang berada kuat di dalam genggaman saya untuk sesuatu hasil yang lebih baik. Mudah-mudahan Allah berkati pelaburan ini dan mudah-mudahan jua, ianya disalurkan kepada sesuatu yang lebih bermanfaat untuk ummah. InsyaAllah :-)

The Prophet Muhammad (s) said, “Do not wish to be like anyone, except in two cases: (1) A man whom Allah has given wealth and he spends it righteously. (2) A man whom Allah has given wisdom (knowledge of the Qur’an and the Hadith) and he acts according to it and teaches it to others.”——— Narrated by Abdullah in Bukhari, vol: 9, hadith 255.


Wallahu Ta'ala A'lam

No comments: