26 March 2012

Cara mudah mengetahui perbezaan harga hypermarket

Pernahkah anda melalui situasi begini:
Anda telah membeli belah di sebuah hypermarket A yang biasa anda kunjungi kerana berdekatan dengan rumah anda. Keesokan harinya anda berkesempatan untuk berkunjung pula di sebuah hypermarket B dan mendapati ada sesetengah barang-barang keperluan yang anda beli semalam lebih mahal berbanding hypermarket B. Perbezaan harga pula sangat jauh memandangkan hypermarket B menawarkan harga promosi sedangkan hypermarket A hanya menawarkan harga biasa.

nahhh...bukankah anda secara tidak langsung rugi walaupun tidak banyak. Cuba bayangkan sekiranya perbezaan harga pada 1 unit barang keperluan tersebut adalah RM0.50, bayangkan anda telah membeli 1/2 dozen, dan ini bermaksud anda kerugian sebanyan RM3. Itupun baru 1 barang keperluan sahaja. Cuba bayangkan sekiranya terdapat 5-6 barang2 keperluan yang anda beli di hypermarket A lebih mahal dari hypermarket B. Tetapi terdapat beberapa barang keperluan lain di hypermarket A lebih murah berbanding hypermarket B. Macamana tu?

Bagi yang tiada masalah di dalam perbelanjaan mungkin akan membiarkan sahaja perbezaan tersebut. Tetapi bagi yang prihatin terhadap perbelanjaan, setelah membuat perbandingan tersebut akan sentiasa merasakan kerugian kerana telah membeli barang2 keperluan dengan harga sedikit mahal. 

Salah satu cara anda untuk mengelakkan anda kerugian adalah dengan mengambil tahu promosi-promosi yang ditawarkan di sesuatu hypermarket tersebut.
Contoh: 
Laman Web Tesco di www.tesco.com.my. Di laman web Tesco terdapat ruangan promosi dan ianya akan memaparkan promosi-promosi mingguan bagi memudahkan pengguna menyenaraikan barang-barang keperluan yang hendak dibeli sebelum ke hypermarket tersebut. Tesco online juga menyediakan Tesco Weekly Catalogue kepada pengguna siber.
 
Begitu juga laman web http://carrefour.com.my/ dan http://www.giant.com.my yang turut memaparkan harga-harga promosi mingguan bagi kemudahan pengguna. Mereka juga menyediakan katalog promosi bagi pengguna-pengguna membuat perbandingan harga dengan hypermarket-hypermarket yang lain.

Sekiranya anda ingin memaksimakan perbelanjaan anda dengan perbelanjaan berhemah, rajin-rajinlah membandingkan harga barangan di hypermarket-hypermarket dan anda akan dapati jika terdapat harga murah di hypermarket A, barang tersebut mungkin sedikit mahal di hypermarket B atau C. Begitu juga sebalikya.


Setelah perbandingan tersebut dibuat, senaraikan barang2 yang lebih murah di Hypermarket A, B dan C. Beli dalam kuantiti yang lebih dari 1 unit atau untuk kegunaan sebulan atau sekurang-kurangnya 3 bulan. Kemudiannya, luangkan 1 hari untuk pergi ke hypermarket2 tersebut dan anda mungkin akan lebih beruntung sekiranya hypermarket2 tersebut berdekatan antara satu sama lain sekaligus mengurangkan kos petrol anda :-)

Sekiranya anda mengamalkan membeli barang2 keperluan rumah dan sebagainya secara bulanan, sudah tentu barang yang anda akan beli adalah di dalam kuantiti yang banyak. Banyak bermaksud lebih dari 1 :-). Tidak rugi bagi anda sekiranya anda sematkan perasaan sedikit rajin untuk membuat perbandingan harga tersebut secara atas talian. Mungkin anda akan dapat membuat penjimatan yang banyak sekiranya anda mengeluarkan sedikit usaha untuk membuat kajian pasaran...:-)

"Money is better than poverty, if only for financial reasons." - Woody Allen


Selamat berbelanja dengan berhemah...:-) 
Allahu Ta'ala A'lam

1 comment:

konfius dot com said...

Saya ada buat kajian lebih 300 barang2 di Tesco, Mydin, Giant dan 99 Speedmart. Takde kesempatan lagi untuk Carrefour. List tu belum complete. Tapi saya ada buat summary list membandingkan semua harga barang untuk lebih 20 barang dan dapat berjimat RM40 untuk 20 barang. List barang2 tu boleh download kat http://www.konfius.com
Sebenarnya list ni utk mak saya dan saya harap dapat update list ni setiap minggu walaupun dalam kesibukan bekerja di universiti malaya.