29 March 2012

Berpegang Teguh itu penting di dalam menabung

saya masih ingat lagi motto sekolah saya dahulu, "Fastaqim kama umirta". Ayat 'Fastaqim kama umirta' (11:112). Istiqamah...istiqamah...istiqamah!

Istiqamah adalah sesuatu yang amat berat dilakukan.

Ya! Berpegang teguh itu penting dalam usaha kita untuk menabung. Saya sendiri pun tidak pasti adakah saya dapat berpegang teguh untuk menabung dan menambahkan tabung simpanan kita. Moga-moga kita sama-sama kuat dan berusaha keras untuk berpegang teguh di dalam menabung…Istiqamah!

Antara cara-cara yang saya dapati berkesan untuk istiqamah di dalam menabung adalah:
  1. Membuat tolakan dari gaji secara automatik. Sekiranya anda ingin menabung untuk tabung haji, buat tolakan gaji secara bulanan ke akaun tabung haji anda. 
  2. Sekiranya anda ingin menambahkan pelaburan di dalam akaun Mutual Fund anda, pastikan anda membuat tolakan dari gaji secara automatic atau berjadual, samada terus melalui akaun gaji anda ataupun akaun bank anda menerima gaji. Mulakan dengan sedikit dan anda akan berasa gaji anda seperti tidak mencukupi untuk bulan pertama anda membuat tindakan bijak ini. Lama kelamaan, anda akan biasa dan boleh mengatasi kekurangan jumlah gaji tersebut dan dalam masa yang sama, anda sebenarnya secara tidak langsung belajar untuk ‘adapt’ dengan baki gaji yang diterima setiap bulan setelah ditolak dengan simpanan atau pelaburan anda. Sentiasa ingat formula ini :-
Gaji – simpanan = belanja J

Allahu Ta'ala A'lam

No comments: