03 July 2011

Cantikkanlah diri bila bertemu dengan ALLAH swt

Seusai solat saya mula bertanya-tanya pada diri saya sendiri, adakah solatku ini sudah sempurna???Cukupkah dengan membersihkan diri dengan wudhu' dan bersolat???Cukupkah juga dengan persiapan zahir dari hujung rambut sehinggalah ke hujung kaki???Bagaimana pula yang di dalamnya???Banyak persoalan yang timbul bilamana selesai solat.Saya hanya mampu berdoa agar solat tersebut diterima ALLAH swt. Aaamin...
Berbicara mengenai solat, muhasabah diri itu penting sekali di dalam mengerjakan sebarang bentuk ibadah supaya saya sentiasa merasakan bahawa setiap ibadah yang dilakukan masih belum sempurna dan perlukan peningkatan dari masa ke semasa. Norma manusia ini memang seperti bola, ada kalanya kuat, adakalanya lemah dan lalai.Oleh itu, perlulah bagi saya untuk muhasabah diri sendiri dan melihat di sudut manakah yang perlu ditingkatkan prestasinya dan diperbaiki. Bagi saya, amat bahaya bilamana saya merasakan sudah cukup sempurna semuanya lebih-lebih lagi dari sudut ibadah saya kepada ALLAH swt.
Adakah saya benar-benar ikhlas???Kerana ikhlas itu perumpamaannya seperti sebutir pasir hitam di atas batu yang hitam di malam yang gelap gelita. Tidak nampak dan tidak dapat diketahui dimanakah pasir tersebut berada. Begitulah Ikhlas...kalau saya merasakan saya sudah cukup ikhlas...adakah saya benar-benar ikhlas di dalam ibadah sedangkan hati saya mengharapkan agar ALLAH swt menerima ibadah saya dan memasukkan saya di dalam syurgaNya. 
Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Agama yang benar. (Al-Bayyinah 98:5

Begitulah selalunya manusia, bilamana melakukan sesuatu akan sentiasa mengharapkan balasan, pun begitu manusia masih berani mengatakan dirinya ikhlas melakukan sesuatu tanpa mengharapkan balasan. - ianya sudah cukup mengetuk kepala saya sendiri...adakah saya benar-benar ikhlas di dalam melakukan sesuatu???Adakah semua yang saya lakukan adalah kerana ALLAH swt semata-mata??? Yang mampu menjawab hanyalah hati. Hati tidak akan berbohong kepada empunya badan. Mulut boleh berbohong tetapi tidak hati.

Berbalik pula kepada solat...seusai solat, hati tiba-tiba tersentak kerana memikirkan persediaan yang telah dilakukan untuk mengadap Yang Maha Pencipta, Yang Maha Agung itu, tidaklah sehebat mana ketika bersiap sedia untuk ke tempat kerja atau ke majlis keramaian. Cukup dengan baju tidurnya atau baju yang biasa dipakai di dalam rumah, dan kadang-kadang dengan secalit wangian attar, itupun selalu terlupa...terus disarungkan telekung dan solat. Kenapa saya tidak berhias dan mencantikkan diri seperti mana hendak menyiapkan diri ke tempat kerja atau bilamana hendak keluar dari rumah? Bukankah bertemu dengan ALLAH swt itu perlu lebih besar dan lebih hebat perasaaannya berbanding bila hendak ke tempat kerja atau bertemu dengan kawan-kawan??? Bukankah bertemu dengan Pencipta saya itu, saya perlu lebih bersedia, perlu lebih rasa "excited" dan seronok, lebih mencantikkan diri dan memakai wangi-wangian lebih wangi lagi dari bertemu dengan sesama manusia??? MasyaALLAH! ada sesuatu yang mengetuk-ngetuk dan memukul-mukul perasaan saya!
Bukankah berjumpa Al-Khaliq itu, perlu lebih persediaannya??? Kiranya saya rasa berdebar-debar sebelum masuk ke bilik temuduga, kenapa perasaan berdebar-debar itu jarang-jarang ada bilamana hendak masuk bertemu ALLAH swt??? Oh!!! masih amat lemahnya iman saya! Rasa terpukul diri sendiri bila mengenangkan begitu lemahnya iman sedangkan kadang-kadang apa yang telah dilakukan itu sudah dirasakan mencukupi...padahal masih jauh lagi dari mencukupi...

Astaghfirullah...Astaghfirullah...Astaghfirullah
"Saya memohon keampunan dariMu Ya ALLAH di atas sifat riya',ujub,takabbur,sombong dan merasa cukup diatas ibadah-ibadah yang akan, sedang dan telah dilakukan."

Mudah-mudahan saya, dan juga anda semua dijauhkan dari sifat-sifat mazmumah yang bisa membatalkan pahala ibadah kita dan sentiasalah mencantikkan diri kita bilamana hendak bertemu dan berhadapan dengan ALLAH swt...InsyaALLAH.

Wallahua'lamuma fi qalbi...

No comments: