24 February 2011

Panggilan Telefon

~"hello, boleh saya bercakap dgn xxx?"
-"dia takdak la,dah lama tak dtg keja..pasai pa"
~"nak tanya mengenai tempahan blk mesy...ada org lain tak yg boleh saya tanya"
-"borang tempahan ada email tak? email kat sapa dan bila email tu?"
~"Ada, bulan lepas.."
-"ada call tak bagitau nak booking bilik"
~"nak kene call jugak ke? email saya dah hantar bulan lepas?"
-"bilik tu bhg lain dah booking dah..."
~"so, macamana nie? mesyuarat minggu depan?"
-"saya tak tau la...si xxxx tu dah lama dah tak datang, kejap kejap..." - dengar suara dia bercakap dengan seseorang mengenai isu nie, sambil mengulang-ngulang "bukan salah kita nie, camana nie", yang respon tu pulak..."ntah, ko jawab je la.."
-"tau tau la camana, bhg lain dah booking lama jugak dah dari bulan 1 utk bilik yang sama...nama apa,berapa extension?nanti saya call balik"
~"boleh saya tahu siapa yang bercakap?"
-"xxxx...nama apa tadi? nanti saya call balik"
~"xxxx, extension 1234...boleh tak nanti tukar nama utk dihubungi dalam borang tu kepada nama lain yang boleh dihubungi dan respon pada email dan permohonan tempahan bilik mesy tersebut?"
---takde jawapan...
hmmm...budak nie nampaknye kene pegi Kursus Intensif Menjawab Telefon & Kursus Intensif Berurusan dgn Pelanggan

Macam tu jugakla kalau telefon kita berbunyi...ucapkan salam, nyatakan tempat keje, dan tanya ape yang boleh dibantu - kekadang kita pun lupa jugak yang telefon kita tu semuanya berhajat dan perlukan pertolongan. Walaupun kekadang suara serak atau garau...biarlah menjawabnya dengan berhemah tak kirala panggilan dari dalam atau luaran...

Wallahua'lam

No comments: