15 January 2011

Kejadiannya kilat...

Dari mana kejadiannya kilat?
Di dalam kelas hari ini, menceritakan mengenai Al-I'jaz Al-alami fi Ar-Riih - Mengenai angin
Di dalam Science mad simple, menyatakan kilat terjadi apabila perlanggaran cas-cas elektrik positif dan negatif disebabkan perlanggaran molekul-molekul udara panas dan sejuk(sejat) yang berlaku di dalam awan. http://www.sciencemadesimple.co.uk/page86g.html

What is Thunder?

Thunder is the sound that lightning makes. Sounds simple but why does lightning make a sound. Any sound you hear is made up of vibrations, the vibrations travel through the air as waves until they reach your ear.
This means lightning must cause some vibrations.
Lightning is a huge discharge of electricity. When lightning strikes huge amounts of electricity shoots through the air, this causes two things to happen.
  1. The electricity hits the air and starts it vibrating, anything vibrating causes a sound.
  2. 2.The lightning is also very hot and heats up the air around it. Hot air gets bigger: it expands. As lightning is very hot the air gets bigger very quickly and pushes against the air particles starting another vibration.
These vibrations are what you are hearing when you hear thunder, the rumbling of thunder is caused by the vibration or sound bouncing of the ground and the clouds.

Di dalam Al-Quran telah ada menyebutkan kejadian kilat dengan sejelas-jelasnya. Dan nyata kilat bukanlah merupakan panahan kepada iblis yang ingin merungkai atau mencuri maklumat mengenai alam di atas sana seperti sangkaan kebanyakan dari kita dan tiada dalil yang disebut di dalam Al-Quran mengenai panahan kilat tersebut ditujukan kepada iblis dan syaitan.

Cuba lihat dalil-dalil yang menceritakan mengenai kilat dan awan dan juga angin yang membawakan awan seperti di bawah ini:

"Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? - Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah celahnya. Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan."
(Surah An-Nuur:43)

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kebesaranNya dan kekuasaanNya, Ia memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir) dan memberi harapan (dengan turunnya hujan) dan Dia menurunkan hujan dari langit, lalu Dia hidupkan bumi sesudah matinya dengan hujan itu. Sesungguhnya yang demikian mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang menggunakan akal untuk memahamiNya"
(Surah Ar-Ruum:24)

"Dialah yang memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir) dan memberi harapan (dengan turunnya hujan) dan Dia yang menjadikan awan tebal yang berat (dengan air)Dan Dialah juga yang guruh dan malaikat bertasbih memujiNya, kerana takut kepadaNya. Dan Dialah juga yang menghantarkan petir, lalu Dia mengenakan dengan panahannya kepada sesiapa yang dikehendakinya Dan mereka yang ingkar itu membantah (serta mendustakan Rasul) mengenai perkara yang berhubung dengan Allah (dan kuat kuasaNya), padahal Dia amat keras azab seksaNya "
(Surah Ar-Ra'd:12-13)

Kalau nak tahu lebih lanjut, bolehlah datang ke kelas-kelas ilmu di Yayasan Ta'lim, TTDI :-)
Wallahua'lam.

No comments: