08 November 2010

346 hari mencari cinta...

Banyak cerita-cerita yang boleh dijadikan pedoaman dalam hidup kita...cerita-cerita mengenai manusia di sekeliling kita, cerita dari kenalan-kenalan kita, ceritera dari pengalaman hidup kita, ceritera cinta kita...
Kali ini, saya bawakan sebuah cerita kisah cinta kehidupan dunia yang saya rasa harus dikongsi bersama...didatangkan dari kenalan kepada kenalan...moga-moga bermanfaat :-)

"Ada orang kata, aku dah semakin tua...dah mula tidak menikmati hidup yang penuh warna warni...mula tidak ber-sosial, berkunjung ke pusat-pusat membeli belah, tengok wayang, window shopping, jalan-jalan dan lepak di tempat-tempat melepak..enjoyla babe, anak takde, suami takde...apa yang nak dirisaukan...risaukan diri sendiri jer"...hmmm...ade ke cakap macam tu

"Hmmm...dah tua ke aku??? ya, aku pun rasa aku dah tua....melepak di pusat-pusat membeli belah sudah tidak menyeronokkan, ber-sosial ntah hape-hape sudah tidak menyeronokkan, balik lewat malam sudah tidak menyeronokkan, window shopping juga sudah tidak menyeronokkan, apatah lagi lepak-lepak tiada tujuan...lagi tidak menyeronokkan dan menambahkan sakit di kepala...aku mula rasa, umurku tak panjang, bila-bila masa ALLAH perintah Malaikat Izrail cabut nyawa aku...tak kiralah masa tu aku tengah buat ape...tengah mengumpat, tengah marah orang, tengah makan, minum, buat benda-benda lara, tengah solat, tengah berdoa dan bila-bila masa...cuma aku berharap dan berdoa nyawa aku ditarik dalam keadaan aku sedang melakukan kebaikan, dan tidak menyusahkan orang..."

"alaaaa...tak syok la macam nie.tak semestinya umur dah semakin meningkat, ngko tak boleh nak enjoy...ibadat memang kene buat, enjoy tu sekali sekala enjoy la..." hmmmm
"sebut pasal enjoyyy...nama pun enjoy-memangla seronok memanjang...buat maksiat lagi hebat ke-enjoyannya...tapi sampai bila rasa enjoy tu bertahan di dalam hati...rasanyer tak lama, lepas tu mula rasa bosan, bosan, bosan yang teramat...bak kata orang-bosan tahap dewa!..Enjoy dalam konsep yang betul, amat digalakkan...enjoy tolong orang, enjoy mengikuti majlis-majlis ilmiah, enjoy bertemu keluarga, enjoy dalam beribadah, enjoy di dalam menghayati kebesaran ciptaan ALLAH swt...enjoy yang berpanjangan dan hati pun tenang...hmmm, enjoy macam tu la yang rasanya kebanyakan orang inginkan. ENJOY giler sampai ke hati, menusuk qalbu dan berpanjangan.."

No comments: