Monday, September 24, 2007

Sambungan tips dan idea untuk sentiasa berada di tahap motivasi yang tinggi di dalam mengubah kehidupan kita kepada yang lebih baik lagi dan mencapai apa yang kita impikan.....

Who Do You Admire?
Make a list of at least three people that you admire. With your list in hand describe what it is that you most respect about each individual. Often pinpointing what we admire in others offers insight into what we wish to become ourselves.

The Moment
Remember a time when everything seemed to be going just right? When nothing could get you down? When you thought to yourself, 'This moment, right now, is what life is all about.' We all have moments in life when we feel we are at our best, but most people don't utilize them. Use the special moments in your life to bring to light goals and desires that are sure to fulfill your needs. Learning from and building on these times will help you create magic moments on a daily basis for the rest of your life.

A Friendly Brainstorming Session
Gather a group of your closest friends, the ones who know you better than anyone else, and use their knowledge about you and your life to help you brainstorm goal and dream ideas. They will likely offer ideas you never considered yourself.

What don't you want?
Sometimes the easiest way to uncover what you want is to know exactly what you don't want. It all depends on your particular personality. Some find it very difficult to create specific goals, but these same people have no trouble explaining in detail what they hate. Sometimes working in the opposite direction of what you hate can be the key to discovering your goals and dreams.

Keep a Notebook in Goal-Creating Areas
Watching television offers hundreds of ideas that you can use to help you create your own personal goals. The same is true of your sleep. Because of this it's vital that you keep a notebook handy while watching television and on your nightstand to jot down any goal ideas that come to you.

A Daily Habit to Begin Today
Set aside at least 30 minutes each night to review your day and plan for the next. It's a simple way to add an element of control to your life. Also, beginning this habit today will help tremendously when you begin to work toward your exciting and inspiring goals and dreams.

A Team Support
Don't go at this alone. Achieving a goal or dream requires a team effort. There will be times when you feel like giving up, when you feel like it's too much to take. One of the surest ways to overcome these small setbacks is to have the support and guidance of your goal partner.

Get excited about what's to come
You are on your way to getting everything you have ever wanted! Now is the time to get excited and inspired about what your future holds. Imagine living your ideal life - now make it happen!

Raise Your Standards
It's time to raise your standards. It's time to expect more out of yourself than anyone else. Accept nothing less than your absolute best in all that you do and you'll have no problem creating your ideal life. After all, you'd expect nothing less than living the life of your dreams.

Take Ownership
Before positive changes can take place, you must take responsibility for your position in life. You are in control of your future and are the only one who can guarantee a better life. If you play the role of a victim, giving up control and ownership of your life, you will never enjoy the amazing opportunities that life offers to us all.

Mix It Up
The wrong routine can spell certain doom for your goals and dreams. To make sure this doesn't happen to you, add at least one new step to your daily routine to help break up the pattern. One new activity will set the stage for many more in the future, making it possible for you to break free of any negative routines.n

Great Words that Uplift My Life...

Beberapa tips dan idea yang saya perolehi dari Internet yang mungkin boleh membantu saya dan anda untuk sentiasa berada di tahap motivasi yang tinggi di dalam mengubah kehidupan kita kepada yang lebih baik lagi dan mencapai apa yang kita impikan.....

Let Go Of The Past
Before you can create a better future, you must let go of the pains in your past. Failing once does not mean you will fail forever. Learn from your history, but don't let it stand as an obstacle between you and your dreams.

Remember Success

Just as important as learning from and overcoming past failure is recalling past success. It doesn't matter who you are, you have succeeded at something at sometime in your past. Don't gloss over these moments. Use them to remind you that you can in fact achieve your goals.

Realize the Possibilities

It's possible. The dreams you hold in your heart but push to the back of your mind are within your reach. Accept the fact that you can create a better life. This will serve as the springboard of belief you need to succeed.

Dream the Big Dream
In order for dreams and desires to inspire you to action and achievement, they need to be big. If you don't get excited about what you have planned for the future, you will never find the inspiration you need to change your life. Powerful dreams can move the soul, and when you dream the big dream, you will be driven to make the compelling picture a tangible reality.

Thinking Your Way to Change

No matter how bad you want it to happen, change will never result from thinking alone - you must take action. The world is swimming in dreamers, but only those who act on their desires achieve truly remarkable results.

Write in a Journal
A million thoughts may rush through your mind each day, but if you do nothing to capture them, they often disappear as quickly as they came. Take time to write in a journal each week. This will not only help you overcome obstacles you are facing in your life but also help you discover what you really want....

Jangan Main-Main - EQ vs IQ

Currently reading – JANGAN MAIN-MAIN (DR. H.M.TUAH ISKANDAR)Kali nie buku Dr. Tuah ada sedikit kelainan dari buku-buku beliau yang lain…

Bercerita mengenai motivasi diri dan orang lain juga…entah kali yang ke berapa saya membaca buku-buku motivasi yang sepatutnya boleh menaikkan motivasi diri saya …tetapi kekadang saya kecundang dengan emosi…mungkin EQ saya tidak mencukupi untuk saya sampai ke tahap yang boleh menyebabkan saya bertindak secara rasional….

- Kelemahan kita yang paling lemah adalah percaya kita lemah sebelum benar-benar terbukti yang kita ini adalah lemah
Hmmm…memang kene jugak pada saya. Kekadang kita percaya kita tidak mampu nak buat sesuatu bende sebelum kita mencuba…dalam kerja kita, awal-awal lagi kita surrender dengan tugas yang diberikan…awal-awal lagi kita mengaku kalah dan mengalah dengan keadaan….kenapa yer? Adakah kita betul-betul lemah ataupun kita sengaja untuk mencari alasan tidak mahu mencabar diri kita sendiri? Kadang-kadang kita nie berlagak pandai di atas sesuatu yang tidak patut….berlagak berani pada perkara-perkara yang tidak mendatang faedah…tetapi awal-awal lagi kita kalah bila ada sesuatu yang mungkin akan meberi manfaat dan kebaikan pada kita pada masa akan datang…

- Praktiskan diri untuk bangun sebelum masuknya subuh.
Orang yang bangun awal sebelum masuk waktu subuh dikatakan akan mendapat kesihatan yang mantap…sihat tubuh badang, murah rezeki…cuba anda bayangkan kalau kita bangun lambat, bergegas nak pegi kerja, kelam kabut dan kekadang kekelaman kabutan kita itu akan terbawa-bawa di tempat kerja…bilamana kita nak buat keputusan, keputusan yang kita ambil adalah keputusan yang dibuat di dalam keadaan yang kelam kabut…hmmmm susah jugak nak praktis bangun sebelum subuh nie…dah biasa bangun 630am pun dah rasa macam awal jer…tapi apa salahnyer mencuba…..kot-kot ler boleh jadi habit…

- Kita kisah dan selamanya kita perlu kisah…apa yang kisahnyer???…
kita perlu kisah dengan saudara seagama kita…kalau ada yang tak solat jumaat atau solat 5 waktu di pejabat, kita kene kisah…kalau sekali kita tegur, tak makan saman dan buat dek jer…tegur lagi…bila dah tak boleh nak tegur dengan mulut, atau dengan perbuatan…tegurlah dalam diam dan itulah selemah-lemah iman kita…jangan pulak kita mengata dari belakang….”eh, si polan tu kan tak solat jumaat la…” lepas tuh ada pulak yang menyampuk mengiyakan apa yang kita cakap….dah! sama-sama buat ketupat…daripada nak buat baik tetiba buat dosa pulak dengan buat ketupat…haru-biru jadinya

- Kita serupa walau di mana pun kita berada – apa yang serupernyer????….yang serupernye kita nie adalah Hamba Allah…yang hanya hidup sementara di muka bumi yang dipinjamkan Allah kepada kita…tak payahlah kita nak berbangga yang kita nie ada sesuatu yang orang lain takde…yang kita nie ada kereta besar, tapi orang lain pakai kereta kecil jer atau takde kereta langsung, yang kita ini mempunyai keluarga yang dekat dengan kita, tapi orang lain keluarganya jauh dan yatim piatu ditempat orang, yang kita nie lebih pandai lagi dari orang lain, yang kita nie telah membuat sesuatu yang membanggakan, tapi orang lain belum capai tahap kita lagi, yang kita nie banyak duit dan kaya raya sedangkan orang lain masih struggle lagi nak cari sesuap nasi….yang kita nie dah banyak kali keluar ke oversea dan melihat Negara orang sedangkan orang lain terkial-kial lagi nak kumpul duit untuk melanncong ke luar Negara…dan entah-entah dalam Negara pun tak pernah melancong lagi….yang kita nie asyik keluar masuk hotel sedangkan ada orang yang tak mampu nak merasa duduk hotel pun sebab dok rumah setinggan….hmmmmm…apa yang nak dibanggakan sangat?....rumah besar, kereta besar, keluarga besar dan serba serbi besar bukanlah ukuran untuk kita berbangga bila mengadap Pencipta kita nanti….kita nie sama jer…bila mati nanti akan kembali ke tanah juga…tak payahlah kita nak berbangga-bangga dengan apa yang kita ada sekarang ini…kita semua sama jer…yang membezakan adalah iman dan ketakwaan kita kepada Pencipta kita…..

- Bercakap pasal keluar masuk hotel nie….hmmmm…apelah yang nak dibanggakan…dok hotel selalu bukannyer best sangat pun….boring pun ada...teringat orang member nie, bila dia tanya pesal ape selalu takde kat office….aku jawabla…outstation…”wah bestnyer dok hotel”…senyum jerlah…”apa yang best sangat dok hotel nie?”…yelah…makan sedap….bilik ada orang kemas, boleh gunakan facilities yang ada….kesimpulannya best lah….hmmmm…tak tahu nak cakap camner….yang penting bila kene outstation kat hotel nie, habis tenaga dan kudrat diperah sampaikan bila dah seminggu dok hotel buat keje, balik rumah flat dah….dah tak boleh nak buat aper dah…nak pegi memana pun dah malas sebab dah lama sangat tinggalkan rumah sampaikan bila ada peluang dok rumah…memang dalam erti kata sebenar memang dok rumah jer lah…sesekali jumpa jugak kengkawan, sedara mara yang dekat mengeratkan silaturrahim…hmmm…kalau dah selalu sangat keluar masuk hotel nie rasanyer memang tak bestlah jawabnyer! Banyak yang tak eloknyer dok hotel nie…kekadang pemakanan pun dah tak terkawal sebab almaklumlah makanan kat hotel sedap2….sepanjang masa dok dalam aircond dan kekadang tak menghirup udara segar pun…menjejaskan kesihatan lah pulak…hmmmm…macam-macam….

- Bicara soal pemikiran – hmmmm….selepas baca sketsa 8 daripada buku ini…rasanyer ada betul jugak apa yang dikatakan oleh Dr. Tuah nie….kekadang kita nie lebih mengutamakan IQ dari EQ dan SQ….bagi saya, IQ bolehlah digunakan sebagai batu loncatan untuk mencapai cita-cita seseorang itu…memang tidak dinafikan kita memerlukan IQ…kalau tak de IQ susah pulak nak lulus dalam peperiksaan….tapi dalam masa yang sama EQ kene dan perlu juga di asah…jangan IQ jer yang perlu kita titikberatkan…dalam alam pekerjaan memang pada awalnyer IQ dilihat sebagai tali ukuran untuk mendapatkan sesuatu pekerjaan…takkanlah nak ambik yang tak lulus SPM untuk jadi officer…kenelah ambik yang dah ada ijazah untuk jadi officer berdasarkan kepada qualification seseorang itu….bila dah masuk kerja…disitulah EQ dan SQ mengambil peranan yang lebih di dalam menyelesaikan dan menghadapi sesuatu masalah atau keadaan di dalam pejabat dan persekitaran kita…orang yang pintar dan punyai IQ tinggi mungkin boleh membuat penyelesaaian matematik yang rumit dan boleh mencipta sesuatu, tetapi kekadang diorang nie tak boleh nak selesaikan masalah yang berkaitan dengan perasaan dan penyelesaian yang kualitatif….agak-agak faham tak apa yang saya cuba sampaikan….? Kene fakir-fikir sendirilah yer…adakah kita mempunyai IQ yang tinggi dan kekurangan EQ dan SQ, ataupun kita mempunyai kelebihan dari segi EQ dan SQ tapi kurang dalam IQ….atau kita langsung tidak mempunyai ketiga-tiga Q tersebut…atau kita mempunyai semua Q dan dapat menyeimbangkan antara ketiga-tiganya….saya harap diri saya dan anda semua tidak berada di kalangan orang yang langsung kekurangan ketiga-tiga Q…. …
yang nie pantun bagi sketsa 8 dari buku tersebut ::
pagi-pagi ke rumah mokhtar,
sampai kebun petik palas,
jangan susah hati kalau tak pintar,
patut lebih takut kalau malas….

- Yang diperlukan adalah EQ iaitu Emotional Quotient dan Super Quotient…saya bersetuju dengan claim yang dibuat Dr.Tuah bahawa orang yang bijak mengawal emosi adalah lebih cemerlang daripada orang yang pintar…anda setuju????....bagi saya masa belajar memamng kita memerlukan otak yang IQnya tinggi…kalau tak macamana nak cemerlang di dalam peperiksaan…tapi dalam masa yang sama EQ juga perlu diasah…dalam alam pekerjaan kita memerlukan EQ yang mana mampu menjadikan kita mengawal emosi…kekadang dalam sesuatu pejabat, kita dah tak memerlukan sangat orang yang pintar sangnat nie sebab diorang nie kekadang buat kerjanyer fail yang amat, tahu cakap je...sebab pintar sangatlah sampaikan pendapat orang lain dah tak menjadi perhatian bagi mereka, pendapat diorang jer yang nak kene ikut…hmmmmm

- Melayu champion!...ye ker?...cuba tengok kat tempat-tempat yang mengadakan pesta dan konsert yang terkinja-kinja…orang kita yang ramai ke sana, cuba lihat pulak masa pesta tahun baru…yang ramai celebratenyer orang kita jugak padahal itu bukannye culture kita…cuba pulak tengok kat pusat hiburan…orang kita jugak…yang join black metal…pun ramai orang kita, yang hisap dadah, ganja, heroin….orang kita jugak…yang paling ramai cerai, pun orang kita…rasuah dan skandal kalau kita tengok dalam berita dan media masa pun orang kita…kesimpulannya memang orang kita terer…terer dalam buat benda-benda yang tak sepatutnya…..berapa kerat sangat yang terer dan jadi kaya raya dalam berniaga…boleh dihitung dengan jari rasanyer…berapa ramai yang terer dalam bidang perubatan, kejuruteraan, pertanian, pertukangan, jentera2 besar dan sebagainye…rasanyer boleh dikira….hmmmm…fakir-fikirkan…kalaupun kita tidak mampu untuk menjadi melayu yang terer on the good side, at least kita jadi salah seorang penyumbang kepada kesejahteraan bangsa kita….jangan ambik rasuah, jangan terlibat dengan skandal, jangan hisap dadah, jangan jadi pelesit jalanan, jangan jadi met dan minah rempit, jangan jadi tukang kipas dan tukang hasut dan segala jenis tukang kecoh kat pejabat, jangan jadi sampah masyarakat lah kesimpulannya….!

- Berceriter juga mengenai EQ nie…kalau nak berjaya kene pandai kawal emosi….terutamanyer bos-bos nie…gaduh laki bini kat rumah, anak buah kat pejabat pulak kene marah, masalah di luar, satu pejabat kene amok…hmmm…bos-bos nie sebenarnya kene banyak gunakan EQ dari anak buah…kalau tak bukanlah bos namanyer…sepandai mana pun bos, kalau tak dapat nak kawal emosi, akan nampak bodoh jugak…sebab tulah di dalam pekerjaan nie EQ perlu ditingkatkan dari semasa ke semasa….hmmm…saya tahu memang susah nak buat…saya pun belum tentu dapat buat…tapi kekadang tuh kita kene berusaha untuk meningkatkan EQ kita…susah camner pun kene usahakan juga agar kita boleh kawal emosi kita…kalau tak boleh nak kawal emosi di hadapan orang yang boleh menggganggu emosi kita, elakkan dari bertembung, atau bertemu atau berbalah pendapat dengan orang tersebut sementara kita nak capai emosi terkawal kita itu…elakkanlah dahulu…kekadang tuh, kita pintar macamana pun….belajar sampai ke amerika syarikat, Britain, Australia, new Zealand, mesir, Jordan dan seluruh pelusuk dunia sekalipun belum tentu lagi kita nie pintar emosi…kekadang bila tang belajar kita pandai, tang kerja pun kita pandai, tapi tang hidup kita tak pandai sangat…kekadang pulak sebaliknya….hmmmm…macamana kita nak dapatkan pakej ketiga-tiga pandai tersebut????......

- Nie saya nak Tanya….siapa motivator anda????...bila saya baca buku Dr.Tuah nie, saya tergelak jugak pada awalnyer…bila dia katakan di dalam bukunya rumput adalah motivator dia….saya baca sketsa 14 dia sehingga akhirnya…dan saya dapati memang logic akal jugak bila rumput boleh dijadikan motivator kita di dalam hidup…selamanyer nie memang tak terfikirkan nak jadikan rumput sebagai motivator…hmmm…nampaknyer saya tidak menggunakan akal yang diberikan dengan sepenuhnya untuk berfikir….apa yang ada pada rumput??? Rumput nie memang tak pernah serik…cuba musnahkan rumput kat halaman rumah bagi yang ada halaman rumahlah….atau rumput di lading atau kebun…selang beberapa hari tumbuh lagi rumput tersebut…tak serik-serik kene potong….cuba lihat sepanjang-panjang perjalanan kita di jalan raya…selalu jugak kita tengok orang atau pekerja mencantar rumput…selang 2 minggu cantas lagi…takut rumput tuh makin panjang dan menghalang penglihatan orang yang memandu…nanti tak pasal2 rumput tepi jalan panjang…banyak pulak kemalangan yang berlaku….begitulah rumput…semangat untuk hidup dan berdepan dengan cabaran itu kuat…agak-agak kita nie sekuat dan setabah rumput tak dalam hidup nie???

panjang jugak ceriter saya kali nie setelah dah lama tak menulis di blog ini...actually ceriter dari buku Dr.Tuah nie tak habis lagi... nantilah saya sambung ulasan-ulasan tersebut...

Setkan Minda Anda...

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam Luar Biasa...

Adakah anda berasa LUAR BIASA BAGUS hari ini?
Kalau Ya...Alhamdulillah...
Kalau TAK...ubah minda anda sekurang-kurang hari anda hari ini akan menjadi BAGUS dan bukannya KURANG BAGUS...saya dalam proses menyambung kembali bacaaan buku Dr. H.M Tuah, Jangan Main-main.
Tak habis-habis lagi membacanya...
Ada satu sektsa yang menarik perhatian saya...
Mind Set...(lebih kuranglah tajuknya...)
Pernah tak kita set kan minda kita kepada yang bagus-bagus sebelum tidur untuk hari esoknya?....Selalu?...Kadang-kadang?...Jarang-jarang?....ataupun Tak Pernah Langsung?...
Kebiasaannya kalau esoknya hari isnin, ramai di antara kita yang mengeluh...esok dah nak keje dah...nak kene seterika baju, nak kene bangun awal, nak kene pegi pejabat dsb...Minda kita nie, Tuhan telah jadikan sebaik-baik ciptaan...tidak ada orang yang dilahirkan bodoh di dunia nie, tidak ada orang yang dilahirkan sentiasa patah semangat untuk hidup di dunia nie...dan tidak ada orang yang dilahirkan untuk gagal di dalam kehidupan...semuanya terpulang kepada diri kita sendiri...jatuh bangun kita adalah disebabkan kita sendiri..it's all in our mind....

saya bagi contoh yang memang biasa sangat:
Hari Isnin kita dah nak kene keje balik...Ahad tuh dah mengeluh dah..."lecehlah esok nak kene keje"...bila mulut berkata-kata yang negatif, minda apatah lagi....mulalah kita bangun lambat...bila dah bangun lambat...terkocoh-kocohlah nak berkemas dengan bajunya tak seterika lagi, dsb...akhirnya kita lambat pulak datang ke pejabat...sampai ke pejabat dengan keadaan kelam kabut...minda kita tak bersedia untuk menghadapi cabaran-cabaran dan kerja-kerja di pejabat atau di sekolah dsb...bila dah jadi macam tu...prestasi kerja kita akan terkena tempias sekali...satu hari di pejabat, ada je tak kena...tapi ada jugak yang terkocoh-kocoh datang ke pejabat, keje siap jugak...siap camana tuh saya tak tahula...mungkin tak siap 100% sempurna...adalah salah silap kat mana-mana...tak pasal-pasal kene buat 2-3 kali keje yang sama...saya pun pernah alami perkara di atas...dan saya percaya semua orang pernah mengalaminya...cuba bagitau saya, siapa yang tak pernah alami kekecohan seperti yang saya sebutkan di atas tadi...sebenar-benarnya, kita boleh elakkan kekocohan tersebut...sebelah malamnya, set kan minda utk bersiap sedia bagi hari esoknya..macam nak pergi berperang pulak kan...tapi sebenar-benarnya memang pergi berperang pun...berperang untuk hidup dan meneruskan kehidupan ke arah yang lebih baik lagi...

sebelum tidur, baca doa hendak tidur, Ayat Kursi, 3 Qul dan sebagainya...setkan dalam minda anda yang anda ingin menjadi orang yang lebih baik dari hari ini dan semalamnya...anda ingin menjadi orang yang boleh menyumbang dan bukannya orang yang disumbangkan...anda ingin menjadi orang yang tidak menyusahkan orang lain dan apa-apa sahaja yang positif...setkan di dalam minda sebelum tidur semua benda-benda yang positif...

bila perkara-perkara yang positif dan cemerlang di set kan di dalam minda...semasa tidurnya, otak kita sebenarnya masih lagi berfungsi dan bekerja...esoknya...kita akan bangun di dalam keadaan yang segar bugar, bersemangat dan ceria kerana kita telah set kan dan tanamkan niat baik dan cemerlang kita di dalam minda untuk direalisasikan pada keesokan hari nya...kalau tak percaya...cuba buat sekali dan banyak kali...InsyaAllah...anda dan saya akan menjadi orang yang cemerlang di dalam pekerjaan dan di dalam hidup...

tapi kekadang tuh bila kita masuk tidor, kita baca jer doa hendak tidor....ada pulak terus terpengsan disebabkan keletihan...tak sempat nak setkan apa-apa untuk minda...tu yang selalunya, bangun pagi seperti liat jer nak bangun...kekadang terlajak lagilah ada... "Innamal a'malu binniyyati"...Sesungguhnya setiap amalan itu beserta dengan niat...ada ke orang bekerja atau belajar tanpa niat...ade ker orang yang nak kawin tanpa niat apa-apa..mestilah ada niat kan...orang yang kawin samada niat untuk mengembangkan keturunan, atau kawin kerana harta, atau kawin kerana cinta dsb semuanya ada niat dan tujuan...peringatan buat diri saya terutamanya...sentiasa set kan minda kepada sesuatu yang positif, yang cemerlang, yang luar biasa...InsyaAllah, kita akan menjadi manusia yang berguna kepada diri sendiri dan menyumbang kebaikan tersebut kepada orang lain juga...
Wallahua'lam

Sunday, September 23, 2007

Merancang Tugas Harian

saya terbaca dalam Mingguan Wanita...artikel Merancang Tugas Harian. Bagaimana Merancang Tugas Harian dari hari ke hari....hmmmm...menarik jugak artikel nie. Kekadang kita 'blur' nak merancang tugas seharian kita...datang ke pejabat takde perancangan untuk tugasan hari tersebut...datang keje sesaje jer...peringatan diberikan terutamanya kepada saya sendiri...kalau ada yang memberikan manfaat kepada orang lain...alhamdulillah....

Artikel tersebut memberi tips bagaimana hendak merancang tugas seharian di pejabat terutamanya. Antaranya adalah:

DTA - Duduk, Tulis dan Atur = duduk merancang dan tulis/catatkan apa perancangan hari nie. Kemudian aturkan perancangan tersebut supaya tugas seharian akan menjadi lebih teratur. Tip yang bagus, tapi manusia nie lumrahnya pelupa. Hari nie buat esok terlupa nak buat...tapi cuba-cubalah buat untuk perancang selama seminggu...InsyaAllah waktu kerja kita tidak akan sia-sia dan kita tidak dikatakan makan gaji buta...(peringatan untuk diri saya terutamanya...

Tentukan prioriti setiap tugasan yang sudah disenaraikan - first thing first. Mana yang penting didahulukan dan mana yang kurang sedikit pentingnya dikemudiankan...tapi jangan pulak lupa perkara yang bukan penting pada masa itu kerana tugasan tersebut sekiranya ditangguh-tangguhkan akan menjadi kritikal pada masa akan datang sekiranya dilupakan.

Sentiasa di atas Landasan - sentiasa on the track...terbabas sikit kekadang susah nak kembali ke landasan yang asal. Sentiasa jelass dengan matlamat tugasan seharian kita...

Asah Parang Setiap Masa - bukanlah maksud nak suruh asah parang bagi tajam, tetapi asahkan kemahiran bekerja dengan menghadiri kursus-kursus yang berkaitan, kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerja sebagai satu pasukan, kemahiran berunding dan kemahiran-kemahiran lain yang diperlukan di dalam tugasan kita seharian.... Akhiran, If you fail to plan, you plan to fail...N

Hal mendewasakan diri...

Perjalanan hidup akan sentiasa mendewasakan kita...rugilah bagi manusia yang hidup dan sepanjang hidupnya tidak dapat mendewasakan diri samada dari cara pemikiran kita dan juga tingkah laku kita...

Perjalanan memberikan kita banyak pengalaman dan pengajaran...bak kata Dr. HM Tuah, keluar dari kepompong adalah jawapan kepada motivasi diri yang unggul...

Ada orang yang tak pernah keluar dari kampung yang diduduki...dan ada jugak yang tak pernah keluar dari rumah...kalau keluar pun sekitar kawasan rumah jer...tapi bagi saya yang lagi teruk adalah orang yang selalu keluar ke sana ke mari, luar negara atau dalam negara tetapi masih terkongkong mindanya dan tidak berubah perangai selain semakin menyombongkan diri dan berbangga kerana telah banyak menjelajah negara-negara luar...seharusnya orang yang telah banyak berjalan ini sepatutnya lebih banyak pengalaman yang ditempuhi tetapi tidak mempelajari dan mengambil iktibar di atas perjalanan yang jauh itu...

Perjalanan juga merupakan salah satu cara untuk menilai sejauh mana anda bertanggungjawab, sebabnyer dalam perjalanan itu anda akan berjumpa dengan bermacam-macam benda – berjumpa dengan orang yang berlainan perangai, culture dan cara kehidupan, berjumpa dengan benda, dan berjumpa dengan haiwan. Semuanya ini boleh mencabar kredibiliti dan keupayaan anda...

Salah satu cara untuk mengetahui kita ini bertanggungjawab ataupun tidak...cubalah berjalan dan lihatlah samaada kita boleh pelihara solat kita ataupun tidak...kalau kat rumah memanglah boleh buat...itupun kekadang kalau terlajak tidur, subuh pun subuh gajah...entah-entah subuh dinasor....

Perjalanan kehidupan memang sepatutnya mengajar kita banyak benda, menguji kesabaran kita dan mengajar pertanggungjawaban kita...tapi kekadang tuh, kita tersasar dari perjalanan kita yang sebenarnya...kita kekadang kurang sabar di dalam melakukan sesuatu, kita juga kekadang pentingkan diri sendiri untuk kesenangan diri sendiri dan menyusahkan orang lain...kita juga jadi cemburu kepada kejayaan dan kesenangan orang lain dan macam-macam lagi...

Jangan anggap anda telah berumahtangga anda telah dewasa...jangan anggap umur menunjukkan kedewasaan anda...ada juga orang yang dah kawin tak pernah sedar akan kedewasaan dan kebertanggungjawaban...ada juga yang dah ada anak masih lagi berpoya-poya di luar...ada jugak yang dah masuk pusat serenti, masuk lagi berkali-kali, ada jugak yang pernah masuk penjara, masih lagi melakukan kesalahan bila dah keluar penjara...ada juga yang tak kawin masih tak punya apa-apa, sedangkan bukannya ada anak isteri yang nak kene tanggung...macam-macam ada lah!

Wallahua’lam....n

Friday, September 21, 2007

Tombiruo Terakhir—Ramlee Awang Murshid (RM19.90)

Novel ini merupakan pelengkap kepada trilogy Tombiruo dan Semangat Hutan. Walaupun saya belum lagi membaca trilogy sebelumnya, membaca novel terakhir ini, saya boleh membayangkan apa yang berlaku pada novel-novel sebelumnya walaupun tidak secara keseluruhannya.

Saya ringkaskan apa yang terdapat di dalam buku ini:

Ketrampilan dan imej baru Ejim menggugat hati Wan Suraya, sekali gus mencetuskan rasa cemburu Dr. Haslia. Ejim yang telah berubah dari segi fizikal yang menyerupai kembarnya Amiruddin bertukar nama menjadi Amaruddin. Saling tak tumpah seperti kembarnya yang telah meninggal dunia. Munculnya Ejim di KL yang menyerupai kembarnya Amiruddin menggugat rancangan perkahwinan Wan Suraya yang masih dibayangi Amiruddin dalam dirinya.

Wan Suraya yang telah bertunang dengan Tan Sri Nasir tiba-tiba menangguhkan tarikh perkahwinan mereka. Apabila perkara sebenar terbongkar yang menyebabkan penundaan perkahwinan mereka, Tan Sri Nasir yang merupakan tunggak peneraju utama pembedahan wajah Ejim mula memusuhi lelaki Tombiruo ini. Dia tidak mahu kehadiran Ejim mengganggu gugat cinta sucinya terhadap Wan Suraya.

Bagi Ejim, kehidupan di KL rupa-rupanya tidak menjanjikan kebahagiaan. Ejim hidup di dalam tahanan, penghinaan, dugaan dan cabaran. Hasrat hatinya ingin kembali ke tempat asalnya, di Hutan Keningau tidak kesampaian sehinggalah setelah 10 tahun berada di tanah semenanjung, Ejim berjaya mencapai hasrat dan impiannya untuk kembali ke Hutan Keningau tempat tumpah darahnya. Sekembalinya ke Hutan Keningau, dia dapati hutan tersebut bergolak dengan kehadiran dan kemunculan seorang Tombiruo.

Siapakah isteri EJim? Mampukah dia menjiwai semula semangat Hutan Keningau setelah 10 tahun berlalu? Siapakan Tombiruo Terakhir yang mengaku sebagai raja rimba di daerah Keningau tersebut? Bagi saya, novel ini memang menarik untuk dibaca. Penuh dengan suspens dan pergolakan yang sarat dengan cinta agung manusia dan Tuhan, kasih sayang dan kesetiaan.

Inikah Cinta—H.M Tuah Iskandar

Membaca buku H.M Tuah Iskandar kali ini yang bertajuk INIKAH CINTA, mengimbau kembali buku sebelumnya, ORIGINAL.

Halif, Tamsis dan Dimen adalah orang yang sama…Cuma plot kejadiannya yang berbeza-beza. Derra Mandy dan keagungan cintanya kepada lelaki yang bernama Halif, Tamsis dan Dimen amat tinggi dan mengkagumkan sehinggakakn dia sanggup mengorbankan dirinya untuk memberi laluan kepada orang yang dicintainya selamat dan hidup bahagia. Pengorbanan hidup yang Derra Mandy lakukan memakan dirinya sendiri…

Jalan cerita novel Inikah Cinta walaubagimanapun memang sedikit mengelirukan dan bagi aku, banyak juga benda yang mengelirukan…jalan cerita yang bersimpang siur dan kadang-kadang sukar untuk merungkai misteri yang penulis cuba hidupkan didalam novel ini.

Aku mengambil masa beberapa lama jugak untuk menghabiskan buku tulisan seorang penulis journal dan novel yang aku minati ini. Buku INIKAH CINTA benar-benar menguji minda dan membawa aku jauh kea lam pengembaraan dan penjelajahan dunia…membaca buku ini seolah-olah aku pernah sampai ketempat yang diceritakan…new york, California, Niagara falls, tugu peringatan Abraham Lincoln, FBI, rumah putih dan sebagainya. Penceritaan mengenai keindahan dan pengalaman yang digambarkan seolah-olah aku berada di dalam pengembaraan tersebut…dan ini memang sesuatu yang mengkagumkan…keupayaan penulis menggambarkan sesuatu sehinggakan kita sebagai pembaca terasa berada di dalam plot cerita yang diceritakan.

Aku hamper-hamper putus asa untuk merungkai permasalahan yang berlaku dan terjadi ke atas Halif/Tamsis/Dimen ini..nasib baik aku sabar…teruskan jugak membaca sehingga ke penghujungnya. Penulis memang bijak mengadakan kesan suspens di dalam ceritanya…membuat pembaca berfikir bagaimana untuk menangani dan meyelesaikan masalah.

Kehadiran watak Mosdor pada saat-saat pengakhir cerita di Istana Isle menambahkan lagi kesan suspend. Kehadiran watak Mosdor sebagai seorang yang ingin membunuh Derra Mandy menjadikan plot cerita lebih menarik dan Berjaya mengaburi pembaca bahawa kejadian-kejadian yang berlaku adalah benar dan sebenarnya…hinggalah ke akhir cerita barulah aku tahu semua kejadian yang berlaku adalah olahan dan arahan dari Dimen/Tamsis/Halif untuk menghasilkan sebuah cerita Inikah Cinta dan menguji kesetiaan hati seorang isteri yang bernama Liza dan melihat kesetiaan pekerja-pekerja Dimen yang bernama Farah dan …………… juga melihat keupayaan setia kawan seorang yang bernama sahabat seperti watak ……………kesemuanya adalah ujian dan penglipur laranya adalah seorang lelaki bernama Halif/Tamsis/Dimen….

Jika ingin mengetahui lebih lanjut mengenai jalan cerita novel Inikah Cinta, bacalah novel berkenaan dan anda pasti berpuas hati dengan pengkisahan novel dari Dr. H.M Tuah Iskandar ini.

Bagaikan Puteri — Ramlee Awang Murshid (RM19.90)

Bagaimana harus aku nyatakan perasaanku kepadanya sedangkan dia bersikap bersahaja...

Sudah lama aku mengidamkan untuk memiliki buku ini, tetapi asyik bertangguh jer...bila dah jumpa di kedai buku di Gombak, aku terus membelinya dengan diskaun sebanyak 20%...bukankah bagus dapat beli buku dengan harga diskaun...aku menjangkakan jalan ceriternya seperti Tombiruo Terakhir atau sesuatu yang mistik...tetapi jalan cerita kali ini nyata berbeza...pengembaraan haryani di dalam cerita ini seolah-olah aku ada bersama di dalam pengembaraan tersebut...pengembaraan di Kurun ke-15 di mana Haryani terperangkap di antara dua alam dimensi yang berbeza.
Koma di kurun ke 21 dan hidup di kurun ke 15.Pertemuan dengan Pahlawan Sunan, Saifuddin secara tidak sengaja menyebabkan cinta berputik tetapi tidak dinyatakan di dunia tersebut. Tatkala haryani koma di dunia yang lain, beliau telah terapung di laut dan telah diselamatkan oleh kelasi kapal di mana Saifuddin dan sahabatnya menumpang untuk menuju ke Melaka. Di dalam pengembaraan tersebut, Haryani seolah-olah telah diragut ingatannya dan yang dia tahu hanyalah nama Gusti Putri tatkala ditanya nama dan asalnya...berada di dalam kapal dagang pada kurun ke-15 dapat aku bayangkan bagaimana keadaannya.
Ramlee telah berjaya mengolah sebuah novel yang lari dari persepsi umum mengenai kisah percintaan dan adventure...kisah percintaan dilakarkan dengan begitu unik sekali.Kisah persahabatan yang setia diantara Saifuddin dan sahabatnya hampir dapat dikalahkan oleh Syaitan durjana, namun atas dasar persahabatan sejati dan kekuatan iman mereka, masing2 telah berjaya mengatasi kelemahan tersebut.
Debar hati saifuddin terhadap haryani dan cintanya kepada haryani berjaya disembunyikan sehinggakan saifuddin sanggup membunuh haryani untuk mengembalikan haryani ke zaman yang sepatutnya. cinta haryani kepada laksamana sunan telah mengalahkan akal warasnya dan dia mengambil keputusan untuk tinggal di kurun ke 15 tanpa ragu-ragu kerana haryani percaya cintanya kepada saifuddin akan mengatasi segalanya...di dunia yang satu lagi....seorang lelaki bernama Dani menaruhkan cinta yang tulus suci buat haryani...walaupun dalam keadaan koma, melihat haryani membangkitkan debar di dada dan membuahkan cinta...cinta yang tidak tahu dari mana datangnya...mungkin juga kerana Dani merupakan keturunan laksamana sunan dan debaran tersebut seolah-olah telah lama berpenghuni di hati Dani...mungkin juga kerana satu ketika dulu laksamana sunan pernah mencintai haryani yang bagaikan puteri di kurun ke 15 itu...mungkin juga telah ditakdirkan dani mencintai haryani, tetapi keadaan tidak selalunya indah...untuk mengetahui ceriter selanjutnya, belilah novel ini..memang best.

Watak-watak seperti Sultan Melaka, bendahara, hang Tuah, Tun Teja dan yang lainnya memang menjadikan novel ini seperti sebuah novel yang bagus dan tak jemu-jemu dibaca...

Recommended :: 5 Bintang

130 tips menjadi Wanita Paling Bahagia di Dunia (RM15.00)

Buku yang ditulis oleh Dr. Aidh al-Qarni ini mengandungi motivasi-motivasi serta pengajaran dikhaskan untuk wanita-wanita agar mereka dapat mencapai kebahagian hidup di dunia dan akhirat.

Permulaan mukaddimah menarik perhatian saya untuk terus membaca buku ini...salah satunya adalah::
Kepada semua wanita yang berduka: Berbahagialah dan bergembiralah dengan dekatnua pertolongan, penjagaan Allah, pahala yang besar dan pengampunan dosa-dosa...

Buku ini boleh menjadi teman setia para wanita kerana mempersembahkan kandungan-kandungan yang berpaya mengubat hati seorang wanita yang kedukaan, gundah gulana dan berada di dalam kekusutan.

Bagi saya buku ini juga berupaya memujuk hati wanita yang selama ini mungkin terlalu berharapkan kepada orang sekelilingnya untuk menggembirakan hatinya padahal harapan tersebut hanya layak diberikan kepada Yang Maha Pencipta.

- Hidup akan menjadi lebih mudah sekiranya kita dapat mengawal perasaan kita dari menguasai hidup seharian kita.

Tetapi kekadang sebagai wanita kita telah dianugerahkan perasaan yang lebih dari lelaki...sebab itu kekadang kita terlebih sensitif dan peka dari lelaki, lebih berperasaan walaupun kekadang kita mengawal perasaan tersebut untuk menunjukkan kita sama kuat seperti lelaki.

Bagi saya, tidak mengapa jika kita lebih berperasaan. Itu menunjukkan kita lebih prihatin dan peka terhadap perubahan-perubahan yang berlaku di sekeliling kita dan juka perubahan-perubahan orang yang berada di sekeliling kita.

Antara kata-kata motivaasi yang menarik di dalam buku ini adalah:

Sesungguhnya bersama kesukaran itu ada kemudahannya. Sesungguhnya setelah cucuran air mata akan terbit senyuman, dan setelah malam itu ada siangnya.
Emasmu adalah agamamu, dan perhiasanmu adalah akhlakmu dan hartamu adalah adabmu

Engkau.....dengan segala yang engkau miliki, jauh mengatasi jutaan wanita lain
Solat itu sebagai penjamin kelapangan dada dan menghilangkan kesedihan
-Wanita boleh menjadi rasa rendah diri bilamana perkara-perkara yang tidak diingini di dalam hidup mereka terjadi.


Sekiranya tidak mendapatkan sokongan dalaman dan luaran untuk mengembalikan semangat mereka, sesetengah wanita akan terus merasa rendah diri walaupun hakikatnya mereka boleh mendapatkan harga diri tersebut dgn berbagai cara...kekadang saya hampir setuju bahawa wanita ni pendek sedikit akalnya dari jantina yang satu lagi

Buku motivasi ini seharusnya di baca oleh para wanita yang menginginkan kebahagian di dalam hidup, yang ingin melupakan kesedihan dan keresahan masa lampau, yang ingin memulakan penghidupan baru yang lebih berkat dan diredhai Allah s.w.t...di dalamnya mengandungi pelbagai cerita dan kata-kata motivasi yang mampu menggembirakan dan meneguhkan semangat wanita yang dilanda kesedihan, kemurungan, keberputus asaan di dalam hidup dan yang tiada tujuan hidup...InsyaAllah akan berbahagialah kita dan mendapat kehidupan yang tenang di dunia dan juga nanti di akhirat sana...Aaaamin.

Rahsia Perindu — Ramlee Awang Murshid (RM19.90)

Sinopsis:
Amylia bersetuju membela seorang penjenayah yang kemungkinan besar akan menghadapi hukuman mati mandatori kerana membunuh. Setelah meneliti mental anak guamannya, Amylia mendapati sesuatu yang tidak munasabah berlaku. Dia memohon perintah mahkamah untuk mendapatkan khidmat doktor psikiatri bagi melakukan psikoanalisis.

Dr. Azlan mendapati anak guaman Amylia; Leopard mengalami gangguan mental. Pada masa yang sama, usahanya membela Leopard mendapat rintangan. Amylia yang diburu ketakutan mengalami perubahan emosi. Namun begitu, dia tidak mudah mengalah walaupun nyawanya sentiasa diburu maut oleh pembunuh yang sentiasa mengintai pergerakannya.Perjuangan tetap diteruskan juga.

Oleh kerana tidak tertahan menanggung pelbagai dugaan, suatu hari Amylia jatuh pengsan. Dan apabila dia sedar semula, segala-galanya telah berubah.

RAHSIA PERINDU penuh debaran yang menggelisahkan pembacaan anda. Sentuhan luar biasa daripada `novelis thriller no. 1 Malaysia’ ini sarat dengan kisah cinta suami isteri yang meruntun perasaan. Saspens sehingga merasakan ada `orang lain’ sedang memerhatikan anda!

Original - H.M Tuah Iskandar - 480 muka surat - RM14.00

Tamsis dan Derra Mandy, kedua-duanya terpisah oleh benua dan lautan. Tetapi di University of Kingdom, Derra Mandy telah menjadi identiti yang mengelirukan, manakala di tempat kelahirannya di Muar, Tamsis turut gagal mengenali dirinya sendiri.
Saya ringkaskan apa yang terdapat di dalam buku ini:
Lebih aneh, Derra Mandy yang telah menganut agama Islam itu ditemui bersama Stevas seorang lelaki Inggeris di sebuah hotel do Glocester. Dia lebih gemar menggunakan nama Derra Mandy daripada Norhayati Abdullah yang diberikan oleh Tamsis, sedangkan antara dia dengan Tamsis bagaikan sinonim meskipun kedua-duanya terpisah jauh.

Mastermind di sebalik semua kekalutan ini bijak tetapi apakah ia cukup kuat untuk berdepan dengan riyawat hidup Tamsis yang dibacakan oleh Liza, seorang Secret admirer untuk memulakan ingatan Tamsis?

Original memang mencabar minda anda untuk mencari siapa dan apa itu original?

Hatimu Untuk Siapa - DR. HM Tuah Iskandar al-Haj - 440 muka surat - RM15.00

Sinopsis:
Mazwin dan Szaza, dua beradik yang berlainan karektor; seorang model janda beranak satu yang ‘berani’ dan seorang lagi suri rumah penuh kesopanan. Suatu hari Szaza yang penyantun itu bertukar menjadi amat buruk apabila terlihat kekasih lamanya di kaca tv. Sejak itu Szaza gelisah dan watak baiknya luntur. Dia mahu kembali ke tangan Izam, kekasih yang telah menjadi kaya, popular dan ternama itu.

Izam sudah cukup bahagia bersama isterinya Salina, namun dia sentiasa merindui kekasih-kekasih lamanya. Dari sudut yang lain dia adalah ‘syaitan’ yang bertopengkan manusia apabila menjalin perhubungan dengan beberapa wanita cantik.

Szaza melakukan pelbagai usaha untuk menghubungi Izam dan dia amat terperanjat apabila mendapati Mazwin telah mendahului. Berlaku persaingan senyap tanpa disedari oleh kedua-dua pihak hingga membawa kepada pelbagai insiden yang membabitkan harta, nyawa dan perasaan. Soalnya, betulkah yang ditemui oleh Mazwin dan Szaza itu Izam?

Sebuah novel motivasi terunggul untuk dihayati, dinikmati serta diambil 1001 pengajaran daripadanya.

Selamat Malam Tan Sri - Sri Diah - 417 muka surat - RM15.90

Sinopsis:

Keputusan Hanim Hanani memilih lelaki itu bukan kerana harta! Jika itulah alasan dan tuduhan, dia menafikan. Dia bukan memburu kemewahan. Bukan juga kerana kasihan. Malah lamaran cinta lelaki muda telah ditolak mentah-mentah.

Bagaimanapun Hanim Hanani tidak menafikan soal harta, darjat dan prestij turut terbetik di hatinya. Sejak pertama kali memandang lelaki yang bergelar Tan Sri dalam tugasannya sebagai wartawan itu, hatinya mula berdetik. Dia tidak pasti apakah maknanya. Lelaki itu telah pun beristeri; bukan satu malah dua! Isteri-isterinya bukan calang-calang wanita. Mereka itu wanita ternama, berharta dan berkedudukan. Ketika itu Hanim Hanani sedikit pun tidak terfikir untuk bersaing dengan wanita-wanita itu. Dia pasti dia akan kalah.... tapi takdir menentukan segalanya!

Setia Menanti - Fauziah Ashari - 530 muka surat - RM19.90

Sinopsis:
Pandang pertama telah memutikkan cinta di hati Adrina terhadap Ajmal. Malangnya lelaki itu memilih Fatihah sebagai kekasihnya. Adrina memujuk perasaannya agar melupakan lelaki itu. Bertahun-tahun dia merawat hatinya sendiri. Tanpa disangka, takdir telah menemukan mereka semula. Ajmal yang kecewa bercinta mula merindui Adrina yang masih terluka. Sejak itu dia berusaha untuk meraih cinta si gadis. Ternyata hati Adrina memang untuk Ajmal.

Setelah janji diikat, mereka bagaikan tidak sabar menanti hari bahagia untuk menyulam kasih sehidup semati. Namun kemunculan Fatihah telah merobek kesetiaan Ajmal. Malah Ajmal sanggup menikahi Fatimah yang tercela maruahnya. Adrina benar-benar kecewa dengan permainan cinta Ajmal. Dalam lara, Zulfaris muncul memberikan semangat dan harapan. Tetapi antara kasih dan belas, Adrina terjerat antara Ajmal dan ZUlfaris. Dengan hati yang terluka, dia harus memilih seorang daripada mereka kerana cintanya hanya satu.

Manisnya Cinta - Anis Ayuni - 480 muka surat - RM17.00

APAKAH nilai sebuah cinta bagi seorang gadis berlesung pipit bernama Ifti Liyana?

Sejak bertahun-tahun, sayangnya pada Fredo tidak pernah melimpah. Nalurinya sentiasa menidakkan, benarkah mereka bercinta? Akhirnya, mereka kian jauh dan lelaki itu membawa haluan sendiri. Dia sendiri pasrah!

Namun, pandang pertamanya dengan Nazmi, memutikkan perasaan yang aneh. Lelaki itu yang sekejap ada dan hilang seperti menyeru-nyeru semangatnya. Dirinya ibarat mengejar bayang-bayang. Namun, keegoannya sering kali menepis kata hatinya. Tetapi bagaimana dengan rindu yang sarat ini?

Berbolak-balik rasa hatinya. Antara keinginan untuk menyayangi dengan rasa pesimis terhadap kejujuran seorang lelaki. Dalam benci ada rindu, dalam sayang dia jadi keliru, apakah Nazmi benar-benar setia pada yang satu?

Ah... sukarnya melafazkan kata maaf bila prasangka hampir meleburkan sebuah impian. Ifti Liyana akhirnya akur, cemburu buta dan hipokrit bukanlah sifat terpuji. Dia mengakui, Nazmi lelaki sejati yang diimpikan selama ini

Kau Yang Satu - Nia Azalea- 424 muka surat - RM14.00

Kau Yang Satu - Nia Azalea- 424 muka surat - RM14.00

Bot milik peribadi Datok Mustaza telah karam dipukul ombak sewaktu dia keluar memancing di Laut Cjina Selatan.

Nasibnya baik, dia telah diselamatkan oleh seorang nelayan bernama Sulaiman. Datuk Mustaza terhutang budi dengan Mustaza dan ingin menjodohkan anaknya Taufik dengan Salina anak Sulaiman.

Taufik tidak setuju dengan cadangan papanya kerana dia telah mempunyai kekasih bernama Isabella, model terkenal tanahair. Manakala Salina pula telah mempunyai teman lelaki bernama Zulkifli, anak ketua kampung.

Namun segala impian mereka tidak tercapai. Masing-masing terpaksa akur dengan pilihan orang tua. Taufik menuduh papanya kolot kerana masih terikut-ikut cara orang lama mencari jodoh. Salina pula terpaksa putus dengan Zulkifli.

Bahagiakah perkahwinan Taufik dan Salina? Dapatkah mereka melayari bahtera bersama?

Gelora Jiwa – Aisya Sofea - 416 muka surat - RM17.00

Siapa kata setia tak mungkin berlaku curang?
Siapa menduga kasih takkan bertukar menjadi benci? Katakana sejujurnya, bagaimana harus disukat bahagia jika dalam hati Intan Azureen, berkocak dilanda asmara.Seraut wajah tenang itu, tiba-tiba berubah menyimpan seribu luka.

Keluh resahnya sekadar melunakkan hati yang duka. Bagaimana harus dijelaskan; setianya bukan lagi untuk Hanif Azman tunangnya, tapi kasihnya sudah berpaling jauh pada Hanif Ashman dalam sekelip mata!

Siapa merampas dan siapa yang dirampas? Siapa yang berhak dan siapa pula yang tak punya hak? Intan Azureen lemas di tengah-tengah kekusutan. Dia harus teguh memegang janji wasiat; membina rumah tangga dengan lelaki pilihan keluarga.

Atas desakan keluarga melawan kehendak hati, dia harus membuat pilihan yang tepat. Hanif Azman pula satu reality. Hanif Ashman satu mimpi. Tapi mimpi itu juga yang sentiasa membayangi hidupnya. Ah, ssukarnya menidakkan takdir sedangkan cintanya hanya untuk Hanif Ashman seorang. Jadi, Bagaimana?

Dia tekad, dilemma ini harus dinoktahkan. Siapapun yang terpilih, dia akur akan melimpahkan kejujuran sepenuh hati. Tapi, siapakah antar mereka yang bakal mengongsi hidupnya sepanjang hayat?

Ulasan::
Cinta hadir tanpa dipaksa…tapi bagaimana jika kita sudah mempunyai ikatan yang akan membawa kita hidup bersama orang yang kita tidak cinta…itulah dilemma yang dilalui oleh Intan Azureen…dikala dia menemui seseorang yg dicintainya dan mencintainya, dia juga harus menjadi anak yang baik yang akur pada amanat keluarganya dan mengahwini lelaki pilihan keluarga…

Garapan Aisya Sofea di dalam novel Gelora Jiwa ini bias mengundang emosi suka dan duka ketika membacanya…seolah-olah kita berada di dalam cerita tersebut dan memahami isi hati Intan Azureen dan Hanif Ashman. Tak jemu membaca cerita ini…saya sendiri tidak berganjak dari mula cerite hingga ker akhirnya untuk mengetahui kesudahan cinta dua jiwa Intan Azureen dan Hanif Ashman.

Bagi yang meminati garapan novel Aisya Sofea, jgn lepaskan peluang untuk membaca novel ini!

Imitation is Limitation by John Mason

It's all about motivating yourself and others...then help to motivate yourself, then you will be able to motivate others!
Saya sertakan sedikit simpulan-simpulan cerita motivasi yang terdapat di dalam buku ini...

Cerita #1
A boy and his father are walking in the mountains. Suddenly the son falls, hurt himself, and screams: "Aaaaahhhhhh!!!"

To his suprise, he hears a voice repeating, somewhere on the mountain: "Aaaaahhhhhh!!!". Curious, he yells: "Who are you?" Angered at the response, he screams:Coward!". He receives the answer: "Coward!". He looks to his father and asks: "What's going on?" The father smiles and says:"My son, pay attention." And then he screams to the mountain: "I admire u". The voice answers: "I admire u". Again the man screams: "You are the champion!". The voice retorts: "You are the champion!". The boy suprised but does not understand. The father explains: "People call this ECHO,but really, this is LIFE. It gives you back everything you say or do.Our life is simply a reflection of our actions. Life will give you back everything you have given to it."
(Anonymous)

Cerita #2

Cerita ini mengkisahkan permulaan sebuah University yang kini menjadi sebuah University yang terkenal di dunia.

Over 100 years ago, a woman wearing a faded dress, and her husband, dressed in threadbare suit, stepped off the train in Boston and walked timidly into the outer office of the Harvard University President.
The secretary instantly decided that these backwoods country hicks had no business at Harvard. She frowned. "We want to see the president," the man said softly. "He'll be busy all day," the secretary snapped. "We'll wait," the woman replied.
For hours the secretary ignored them, hoping they's become discouraged and go away. They didn't. The secretary gradually grew frustrated and finally she decided to disturb the president: "Maybe if you just see them for a few minutes, they'll leave," she told him.
He sighed in exasperation and agreed. The president stern-faced and haughty, strulled toward the couple. The woman began to speak. "We had a son that attended Harvard for 1 year. He loved Harvard and was happy here. About a year ago, he was accidentally killed. My husband and I would like to erect a memorial to him somewhere on campus."
The president wasn't touched. "Madam," he said condescendingly. "We can't put up a statue for every person who attended Harvard and then died. If we did, the place would look like a cemetery." "Oh...No," she explained quickly. "We don't want to erect a statue.
We thought we would like to give a building to Harvard." The president rolled his eyes. He glanced at the dress and threadbare suit, then exclaimed: "A building! Do you have any earhtly idea how much a building costs? We have over seven & a half million dollars in the building at Harvard."
For a moment she was silent. The president was pleased. He could get rid of them now. But she turned to her husband and said,"Is that all it cost to start a university? Why don't we start our own?" Her husband nodded and they left. The president's face clouded in confusion and bewilderment.
Mr & Mrs Leland Stanford walked away & eventually travelled to Palo Alto, California, where they established the university that bears their name - a memorial to a son that Harvard no longer cared about!

Kesimpulan dari cerita di atas:
It is important to see people as God sees them
Everyone deserves respect and kindness
Don't judge by what they were, where they live, what they drive or how they speak...

Winning 101 Ways - Van Crouch - Value Buy RM14.90 dari MPH

Winning 101 Ways - Insight and Motivation to help you achieve Excellence by Van Crouch...

Saya ambil sedikit isi kandungan yang terdapat di dalam buku ini untuk pengetahuan anda semua. Sekiranya berminat untuk membaca dengan lebih lanjut, bolehlah mengintai-intai di kedai-kedai buku yang berhampiran:

Ada beberapa topik yang menarik minat saya, dan saya ingin berkongsi cerita bersama pembaca semua:

Take responsibility for doing your own job to the best of your ability, and you will be much happier leaving everyone else to do their job…

--ceritanya mengenai 3 ekor haiwan yang berkawan baik, ayam, tikus dan arnab dan mereka hidup bersama aman damai di dalam sebuah rumah di pinggir hutan.Masing-masing mempunyai tugasan yang tersendiri untuk mengharmonikan kehidupan mereka dan mereka telah hidup selama bertahun-tahun.Sang arnab menyediakan makanan, si ayam pulak mengambil kayu api dihutan dan si tikus menyediakan air minuman untuk mereka bertiga. Setiap mereka membuat kerja dengan taat dan gembira...Suatu hari, sedang ayam mengumpul kayu api di hutan, seekor burung gagak yang sibuk bertanyakan apakah yang si ayam buat? Apabila si ayam memberitahu tugasnya, sang gagak yang sibuk pun memberitahu bahawa dia telah membuat tugas yang paling sukar sekali di antara tugas-tugas yang ada. Apabila si ayam kembali ke rumah, dia pun marah dan berkata"Aku telah membuat kerja yang paling sukar sekali. Kita sepatutnya bertukar-tukar kerja!"

Masing-masing bersetuju untuk bertukar-tukar kerja. Arnab ditugaskan mencari kayu api dihutan...melompatlah arnab ke dalam hutan untuk mengumpul kayu api dan akhirnya dibaham oleh serigala...tugas ayam pula mengambil air minuman. Bilamana si ayam timba di dalam sungai, dia jatuh ke dalam air dan mati lemas. Si tikus pula mengambil alih tugas arnab untuk menyediakan makanan.Sedang si tikus mengacau makanan di dalam belanga yang besar, dia jatuh ke dalam belanga, tidak dapat keluar dan mati…

Ketiga-tiganya hilang keseronokan hidup dan juga kehilangan hidup mereka...

Kesimpulannya...bertanggungjawablah di atas kerja masing-masing dan buat yang terbaik. Kamu akan lebih gembira membiarkan orang lain membuat kerja masing-masing!...

I can accept failure. Everyone fails at something, but I can't accept not trying !
-Just like my motto-The risk is not in trying, but in not trying at all !

Yang boleh saya simpulkan…::
To accept and expect failure is 2 vastly different thing
Step up to the challenge and expect not only to hard work, but to succeed
If you fail at a task, if you give it your best, your character is strengthened!....
There is NO Mistake so great as the mistake of NOT GOING ON!
People don't care how much you know until they know how much you care!

Don't live alone and don't die alone

Lives in care and concern for others

Repeating the same lessons over and over again is not a means to personal growth

We need to get beyond ourselves in our learning

We need to study those who have succeeded in life to learn what to do and what not to do

To be a winner, CHOOSE to learn from winners

Character is not something that can be develooped in moments of crisis. It is developed in secret, over time - one decision at a time

Choose to take risks. You may make mistakes, but when you do, learn from them and commit yourself not repeating them. Winners are not error-free but they are error-aware!
Only the insecure cannot afford to RISK FAILURE. The secure can admit failure...seek help...& try again...!

It is not enough to be busy, so are the ants. The question is, what are we busy about???
Kadang-kadang kita merasakan kita terlalu sibuk dengan kerja dan hal kita sendiri sehinggakan kita tidak mempedulikan persekitaran yang berlaku di sekeliling kita. Ambil masa untuk peduli tentang orang lain terutamanya orang yang berada di sekeliling kita dan mungkin juga yang mengambil berat tentang kita. Ambil masa juga untuk diri sendiri...keluarga dan juga orang lain. Kita akan berasa bahawa masa yang kita lalui akan lebih bermakna!

10 Smart Moves for Women Who Want to Succeed in Love and Life - Dianna Booher

Nampak menarik dan dibuat panduan bagi yang sesuai dengan diri kita, asalkan tidak bercanggah dengan kepercayaan kita sendiri.

Saya ringkaskan apa yang terdapat di dalam buku ini:
Smart move #1:
- Master your mood - life goes better when we control our moods to motivate ourselves and others, rather than let the moods to undermine our decisions, our actions, and our advancement.
- Hidup akan menjadi lebih mudah sekiranya kita dapat mengawal perasaan kita dari menguasai hidup seharian kita. Tetapi kekadang sebagai wanita kita telah dianugerahkan perasaan yang lebih dari lelaki...sebab itu kekadang kita terlebih sensitif dan peka dari lelaki, lebih berperasaan walaupun kekadang kita mengawal perasaan tersebut untuk menunjukkan kita sama kuat seperti lelaki. Bagi saya, tidak mengapa jika kita lebih berperasaan. Itu menunjukkan kita lebih prihatin dan peka terhadap perubahan-perubahan yang berlaku di sekeliling kita dan juka perubahan-perubahan orang yang berada di sekeliling kita.

Smart move #2:
- Seek a Sense of Self-Worth - Low self-esteem affects most women at some point in their lives - during their dating years, after a job loss or business failure, during an abusive relationshio, in the midst if a struggling a poor health and others bad thing.
- Wanita boleh menjadi rasa rendah diri bilamana perkara-perkara yang tidak diingini di dalam hidup mereka terjadi. Sekiranya tidak mendapatkan sokongan dalaman dan luaran untuk mengembalikan semangat mereka, sesetengah wanita akan terus merasa rendah diri walaupun hakikatnya mereka boleh mendapatkan harga diri tersebut dgn berbagai cara...kekadang saya hampir setuju bahawa wanita ni pendek sedikit akalnya dari jantina yang satu lagi

Smart move #3:

- Set sail on your own seas - many women have been sailing along in pursuit of someone's goals; their parents goals, their spouse etc. The they wonder why their life is less fulfilling.
- The smart move #3 akan membincangkan mengenai keinginan wanita didalam mencapai impian masing2 dan di dalam masa yang sama belayar mengikut haluan yang betul...dan yang memuaskan hati wanita tersebut

Smart move #4:
- Follow through on Feedback - smart women don't pout, balk, or crumble under criticism. In fact, they seek feedback to clarify their golas, correct their course, and continue to grow as human being. The chapter offers encouragement by relating incidents in which others have learned from sometimes scathing criticism to become even more successful and satisfied in their careers and relationship

Smart move #5:
- Entertain only ethical choices -

Smart move #6:
- Put up or Shut up - we have a chance to say yes or no each time we approach a fork in the road. Some of us stand at that fork much too long, paralyzed by indecision and fear.This chapter is about evaluating risks and finding the courage to take difficult risky step. Once we've made the leap of faith, we need the discipline and emotional strength to perform without excuse. It's scary but smart
- Kekadang kita mempunyai peluang utk memilih di antara dua, ya atau tidak kepada sesuatu perkara. Tapi, seringkali kita mengambil masa yang terlalu lama untuk mengatakan ya kepada sesuatu perkara yang baik dan tidak kepada perkara yang mungkin akan memudaratkan dan membahayakan kita.Kalau diberi contoh sebahagian wanita semasa membeli belah...untuk memilih sehelai baju untuk dipakai dihari biasa mengambil masa beberapa jam untuk memilih dan mencuba..terutama pada waktu jualan mega.Ambik masa untuk memilih dan mencuba baju yang hanya akan dipakai seharian, rambang mata untuk memilih baju2 tersebut dan begitu lambat sekali untuk membuat pilihan di antara 2 baju pilihan...akhirnya end up dgn membazirkan duit membeli kedua-duanya sekali walaupun keperluan hanya memerlukan 1 baju sahaja. Bukankah itu sudah membazir?...ini contooh yang palin senang yang boleh saya berikan...contoh lain terdapat di dalam buku ini.

Smart move #7:
- Relish Relationship - how many times in the last 5-6 months you have had a lunch or dinner with your friends??? When is the last time you visited more than an hour with someone not in your immediate family???Would you take the time ti attend someone's wedding that you haven't talked with in the last years or few years back???
Most of us, just can't find a time to enjoy the relationships in our day-to-day lives. Worse, some of us have unresolved conflict with a child, a sister, a parent, a friend or a spouse that's like a low-grade fever of our lives. It keeps us from feeling mentally free to enjoy the rest of our lives without feeling guilty and regret. The chapter reflects on the value of relationships to our mental dan emotional health.

Smart move #8:
- Bend so you don't break - bad things happen to good people. the key to understanding and surviving the frustrations and tragedies in our lives is a flexible attitude. The chapter will inspire the readers with courageous acts and uplifting attitudes from those women who have found themselves facing the crisis in health, marriage, career, and finances.

Smart move #9:
- Seek Spiritual Guidance - the chapter highlights the attention smart women have paid to their spiritual development and what the spiritual dimension addss to their lives

Smart move #10:
- Swim in the seasons of life - some people have been swimming upstream all their lives.In whatever situation they have found themselves, it seems that everybody else is doing something different. Impatience and a sour outlook can become a way of life. The chapter serves as a reminder that timing means everything in enjoying life, and feeling gratitude despite the circumstances we are expecting in the present.
Website Security Test